...:: REHABILITACJA RUCHOWA



 
Janusz Hołyński


Wtorek 

9.30 - 12.30    PM 56
12.30 - 15.00  PM 5

Czwartek

9.30 - 12.30  PM 56
12.30 - 15.00 PM 5






Integracja Sensomotoryczna
 
Centralny Układ Nerwowy odbiera szereg bodźców docierających do naszego ciała zarówno z zewnątrz (ze środowiska, które nas otacza) jak i od wewnątrz (ze struktury, która
tworzy nasze ciało).
Informacje te odbierane są przez wyspecjalizowane receptory i przekazywane do określonych ośrodków mózgu. Centralny Układ Nerwowy (mózg)- w/w informacje przetwarza poprzez ich segregowanie, eliminowanie (np. informacji, które nie są istotne,
są nadmiarowe, jest ich zbyt wiele- tzw. redukcja informacji), identyfikowanie
(rozpoznawanie) oraz integrowanie (różnorodnych bodźców działających równocześnie).
Proces integracji zachodzi również pomiędzy bodźcami występującymi w przeszłości
jak i działającymi aktualnie.
     Ze względu na zadania jakie spełnia Centralny Układ Nerwowy odbierając i przetwarzając bodźce docierające ze środowiska zewnętrznego oraz bodźce wewnętrzne
 (docierające ze struktur ciała)-  Układ Nerwowy funkcjonalnie można podzielić na trzy części:
- część informacyjną zawierającą neurony przewodzące impulsy dośrodkowo poprzez
  drogi dośrodkowe do odpowiednich analizatorów w mózgu (komponenta czuciowa).  
- część ruchową zawierającą neurony przewodzące impulsy odśrodkowo poprzez drogi
  odśrodkowe do określonych efektorów tworzących struktury naszego ciała- jak np.
  mięśni, narządów wewnętrznych, gruczołów.
- część integracyjną zawierającą neurony pośredniczące między układem informacyjnym
  (czuciowym) oraz ruchowym- tworząc struktury nadrzędne łączące powyższe układy w
  funkcjonalną całość.
W oparciu o funkcjonalny podział Centralnego Układu Nerwowego na część dośrodkową- informacyjną, odśrodkową- ruchową oraz integracyjną- łączącą w/w
układy w zintegrowaną całość- można Integrację Sesnsomotoryczną określić jako proces poprzez który mózg informacje ze zmysłów odbiera, segreguje, eliminuje, identyfikuje
(rozpoznaje), interpretuje i integruje z już posiadanymi aby odpowiedzieć adekwatną reakcją motoryczną (ruchową) na dany bodziec lub bodżce.
     Dlatego też J. Ayres bazując na strukturze i funkcjach Centralnego Układu Nerwowego
(szczególnie biorąc pod uwagę znaczenie czuciowej- sensorycznej komponenty ruchu) podzieliła poszczególne układy zmysłów na układy odbierające i analizujące informacje
związane z ciałem na:
- układ przedsionkowy (westibularny)
- układ prioprioceptywny (układ czucia wewnętrznego)
- układ dotykowy (taktylny)
Powyższe podstawowe układy zmysłów odpowiadają za prawidłowy rozwój integracji
sensorycznej przetwarzając informacje sensoryczne docierające z wyspecjalizowanych
receptorów z całego ciała.
 
Układ westibularny odpowiada:
 
- za odbieranie informacji związanych z działaniem siły grawitacji i orientacją w położeniu
  ciała w stosunku do powierzchni ziemi.
- kontrolowanie ruchów związanych z przyspieszeniami liniowymi i kątowymi działającymi
  na organizm człowieka.
- informowanie układu nerwowego o położeniu głowy względem ciała oraz w przestrzeni.
- wspieranie prawidłowego napięcia mięśniowego całego ciała.
- kontrolowanie równowagi statycznej i dynamicznej w oparciu o zintegrowaną pracę
  układu westibularnego, prioprioceptywnego i wzrokowego.
- wspomaganie odruchów ocznych i koordynacji pracy obu oczów.
- utrzymanie stałego pola widzenia w czasie ruchów oczu.
- kształtowanie prawidłowej organizacji wokół linii środkowej ciała.
- prawidłowy rozwój mowy (prawidłowa antygrawitacyjna praca języka i aparatu
  orofacjalnego).
- poczucie bezpieczeństwa grawitacyjnego.
- wpływ na autonomiczny układ nerwowy (na układ krążeniowo- oddechowy; układ
  pokarmowy).
 
Układ prioprioceptywny odpowiada:
 
- za poczucie cielesnej obecności ciała.
- za odczuwanie ciężaru ciała, poszczególnych jego części. Odpowiada również za
  odczuwanie położenia poszczególnych jego części w przestrzeni.
- wytwarzanie odruchów prostowania i równowagi, które odpowiadają za prawidłowy
  rozwój motoryczny oraz przeciwstawianie się sile grawitacji.
- wykonywanie ruchów poszczególnymi częściami ciała bez kontroli wzroku.
- percepcję kształtów drobnych przedmiotów.
- wykonywanie ruchów precyzyjnych.
- położenie narządów jamy ustnej podczas mówienia, prawidłowe ruchy mimiczne
  i modulację głosu.
- tworzenie prawidłowej lateralizacji.
- tworzenie somatognozji, czyli prawidłowego schematu i obrazu ciała.
Układ dotykowy odpowiada:
- za poznawanie własnego ciała.
- za wczesne poznawanie przedmiotów (dotykanie; wkładanie do ust przez niemowlęta oraz
  małe dzieci).
- rozwój emocjonalny (wspieranie prawidłowego rozwoju emocjonalnego poprzez dotyk,
  przytulanie, głaskanie niemowląt oraz małych dzieci).
 
Efektem prawidłowej integracji dotyczącym podstawowych układów zmysłów (układu
przedsionkowego, układu prioprioceptywnego oraz układu dotykowego) jest:
 
- koordynacja obu stron ciała (ruchy bilateralne).
- znajomość schematu ciała (somatognozja).
- odpowiedni poziom aktywności.
- właściwe planowanie motoryczne (praksja).
- odpowiednia koordynacja oko-ręka; oko-noga.
- prawidłowa percepcja wizualna i słuchowa przestrzeni i dokonujących się w niej zjawisk
  (orientacja przestrzenna).
- prawidłowe wzorce motoryczne.
- odpowiedni poziom koncentracji uwagi.
- prawidłowa mowa.
- stabilność emocjonalna.
 
 
Autor: Janusz Hołyński.          
 
Źródło informacji z którego korzystał autor:
Na podstawie artykułu z Warszawskich Warsztatów Neurologicznych z 1996-1997r.
Opracowanego przez dr Małgorzatę Matyję z Akademii Wychowania Fizycznego
w Katowicach (Wydział Rehabilitacji Ruchowej).
 
 
 

 
Rehabilitacja ruchowa ma na celu wyrównanie lub zmniejszenie zaburzeń uwarunkowanych uszkodzeniem ośrodkowego układu nerwowego, minimalizowanie trudności rozwojowych dziecka, wspomaganie jego rozwoju psychomotorycznego, korygowanie wad postawy i ewentualnych zaburzeń w rozwoju funkcji percepcyjno-motorycznych.

Podczas zajęć stosowane są różnorodne metody wspierające rozwój dzieci. Dzieci z dysfunkcjami ruchowymi (np. mózgowe porażenie dziecięce) usprawniane są metodą N.D.T. – Bobach. U dzieci z wadami postawy, zaburzeniami integracji sensomotorycznej (SI) wykorzystuje się w trakcie terapii elementy metod reedukacji posturalnej oraz koncepcji integracji sensomotorycznej. Zajęcia przeprowadza się również (w miarę możliwości) w formie gier i zabaw grupowych.

Stosowane podczas zajęć oddziaływania dobierane są do indywidualnych potrzeb i możliwości psychofizycznych dzieci. Zajęcia prowadzone są na sali gimnastycznej z bogatym wyposażeniem. Dzieci w trakcie usprawniania korzystają ze sprzętu terapeutycznego, jak: wałki, piłki Bobathów, drabinki, materace oraz ze sprzętu umożliwiającego przeprowadzenie zabaw ruchowych.

Co pół roku odbywają się spotkania z rodzicami w trakcie, których rodzice i terapeuta mogą wymieniać informację na temat postępów dziecka (w jego rozwoju posturalnym i motorycznym) w celu modyfikacji usprawniania. Wyżej wymienione spotkania odbywają się częściej, gdy wymaga tego potrzeba.

 

 
 
Copyright © 2013-24 przedszkole56.edu.pl || Wszelkie prawa zastrzeżone.                   Powered by Grupa VSC