Informujemy rodziców zainteresowanych badaniami psychopedagogicznymi swoich dzieci, że terminy wizyt ustalane są indywidualnie przez rodziców
(bez udziału placówki przedszkolnej).
Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna nr 1
ul. Piłsudskiego 114
41-200 Sosnowiec
tel. (32) 266-14-71
www.poradnia.sosnowiec.pl
Rodzicu, aby Twoje dziecko dobrze się rozwijało:
-mów, że je kochasz,przytulaj, głaskaj, całuj,
-mów: jestem z Ciebie dumny, cieszę się ze jesteś moim dzieckiem,
-chwal za nawet małe sukcesy i osiągnięcia, a porażki omów i zapomnij,
-wspieraj słowem, czy pomocą, gdy ma problem /bez krytyki, drwin, wyśmiewania/,
-bądź cierpliwy, wyrozumiały, spokojnie rozmawiaj tłumacz/bez krzyków/,
-koryguj zachowanie dziecka zwracając uwagę na to co zrobiło czyli czynność,
-bądź sprawiedliwy w swoich ocenach, w konflikcie wysłuchaj obu stron.
Neurologopeda: Teresa Słowik z PPP nr 1 w Sosnowcu
Dziecko z opóźnionym rozwojem mowy
Jeżeli Twoje dziecko mało mówi sprawdź, czy prawidłowo słyszy, zrób badanie audiologiczne w gabinecie lekarskim.
Dbaj o rozwój ruchowy, chodźcie na spacery po drodze opowiadaj, co widzicie. Naśladuj odgłosy pojazdów, ptaków.
Odwiedzajcie place zabaw: karuzele, huśtawki, zjeżdżalnie, bo dzięki nim rozwija się percepcja sygnałów płynących z ciała do mózgu.
Każdy ruch rozwija pracę kory mózgowej, a tym samym pomaga rozwijać ośrodek mowy.
Sprawdź też u lekarza rehabilitacji lub neurologa, czy Twoja pociecha ma prawidłowe napięcie mięśniowe, bo ono jest podstawą do prawidłowej pracy mięśni, również tych odpowiedzialnych za procesy mowy.
Miej czas dla swojej pociechy, bawcie się, śpiewaj mu, śmiejcie się podczas zabaw dotykowych /np. idzie rak, warzyła sroczka kaszkę/ oglądajcie i czytajcie książeczki. Unikaj telewizji i tabletów.
Przy wszystkich czynnościach opowiadaj, co robicie np. myjemy ręce, ubieramy but lewy, prawy, idziemy po schodach i liczymy raz dwa. Rytmizacja i tzw. "kąpiel słowna" pomaga dziecku opanować mowę bierną /tą, którą słyszymy/ i z czasem czynną /tą, która sami wypowiadamy/.
Dbaj też o prawidłowe odżywianie, a przede wszystkim gryzienie, żucie stałych pokarmów, bo dzięki temu ćwiczą się mięśnie narządów mowy.
Bądź uważny na komunikaty niewerbalne /gesty, mimikę / i werbalne naśladowania słów, odgłosów zwierząt itp. bo to początki mowy dziecka, które określamy czasem "mówieniem po swojemu"
Neurologopeda: Teresa Słowik z PPP nr 1 w Sosnowcu