ODDZIAŁ VI „SOWY”
"Człowiek jest wielki
nie przez to, co ma,
nie przez to, kim jest,
lecz przez to,
czym dzieli się z innymi"
Kochani Rodzice !!!
Za każde miłe słowo,
wspólne rozmowy,
uśmiech, życzliwość i wsparcie
gorące podziękowania
składają
p.Ania, p.Basia i p.Małgosia
Sosnowiec, 29 czerwca 2020 roku
KOCHANE SOWY !!!
Witamy Was gorąco w dniu 29 czerwca 2020 roku. Tak mocno przyzwyczaiłyśmy się do pracy "na odległość", że postanowiłyśmy przygotować dla Was krótką prezentację. Oto ona:
I PRRZEDSZKOLNYCH WSPOMNIEŃ CZAR
II WAKACJI NADSZEDŁ CZAS
III MOC SERDECZNOŚCI
p. Ania, p. Basia i p. Małgosia
PIĄTEK – 12 CZERWCA 2020
Dziś dzień wyjątkowy, trochę wolny od pracy , ale przecież praca to kolorowy zawrót głowy, niechaj więc ten dzień będzie zagadkowy
I.
1.Zabawy pod hasłem: Ryby w morzu.
Folia lub duży papier pakowy dla dziecka: kolorowa piana (można użyć różnych barwników naturalnych) pędzelek, kubeczek z wodą, kartka.
Dzieci malują kolorową pianą (piana z odrobiną ciekłej farby) na stołach
zabezpieczonych folią. Malują na zmianę: prawą ręką i lewą ręką. Malując, mówią wierszyk:
Wysokie i piękne fale
widzę z brzegu doskonale. / malują pędzlem fale /
Na łódce siedzę sobie /malują łódkę /
i ryby piękne łowię. /malują rybę /
II
1. Rozwiązywanie zagadek o różnych środkach lokomocji.
Obrazki/zdjęcia różnych środków lokomocji – rozwiązań zagadek.
Dzieci rozwiązują zagadki i wskazują obrazki/zdjęcia przedstawiające ich rozwiązania.
Pędzi po torze szybko, z daleka,
bo tłum podróżnych na stacji czeka. (pociąg)
Ma skrzydła, choć nie jest ptakiem.
Lata podniebnym szlakiem. (samolot)
Ma maskę, a pod nią konie,
cylindry – nie na głowie.
A w środku siedzi człowiek. (samochód)
Ta wielka latająca maszyna
owada – ważkę, przypomina. (helikopter)
2.Wykonanie karty pracy, cz. 4, s. 70.
Rysowanie w ramce na górze karty, gdzie dziecko pojedzie na wakacje, a na dole – gdzie chciałoby pojechać na wakacje. Rysowanie po śladzie, bez odrywania kredki od kartki.
III.
1. Zagadki słuchowe dotyczące bezpieczeństwa podczas wakacji.
Dzieci słuchają zagadek Barbary Kosmowskiej, dopowiadają ich zakończenia – rozwiązania.
Wiem, że pan ratownik mnie nie zauważy,
dlatego nie kąpię się na niestrzeżonej… (plaży)
Kiedy płoną lasy, to giną zwierzęta,
dlatego dbam o to i o tym pamiętam,
by w lesie wszystkim żyło się dogodnie.
Z tego powodu nie bawię się… (ogniem)
Jeśli się zagubię w obcym dla mnie mieście,
wiem, co mam zrobić, wiem nareszcie!
Mogę zaufać pewnemu człowiekowi,
czyli panu… (policjantowi)
Gdy nie ma rodziców w domu,
to choć bardzo przykro mi,
nie otwieram obcym ludziom
do naszego domu… (drzwi)
Ze względu na żmije zawsze w lesie noszę
moje ukochane, gumowe… (kalosze)
Grzybobranie to grzybów zbieranie,
a nie ich jedzenie czy też smakowanie.
Dlatego po powrocie z lasu
sięgam do grzybów pełnego… (atlasu)
Nie podchodzę do dzikich zwierząt,
bo choć są piękne i bajeczne,
bywają także dla ludzi bardzo… (niebezpieczne)
Miłego dłuuuuuuuuuuuugiego weekendu!!!!!!
ŚRODA – 10 CZERWCA 2020
I.
1Wykonanie karty pracy, cz. 4, s. 62.
Słuchanie, dokąd podróżują ludzie podanymi środkami lokomocji. Naklejanie odpowiednich obrazków.
2.Tworzenie mapy skojarzeń do wyrazu wakacje.
Potrzebne będą: litery, obrazki, małe kartki, duży karton,wyraz wakacje.
Rodzic umieszcza na środku dużego kartonu wyraz wakacje. Dzieci podają skojarzenia i rysują je na małych kartkach lub układają odpowiednie wyrazy. Następnie rodzic umieszcza je wokół wyrazu WAKACJE, tworząc mapę skojarzeń.
II.
1 Wykonanie karty pracy, cz. 4, s. 62–63.
Kolorowanie na obu kartach wakacyjnego pociągu.
2.Praca z mapą Polski- wskazywanie morza, gór na mapie Polski.
Dzieci, samodzielnie lub z pomocą rodzica, wskazują na mapie Bałtyk, góry Tatry, jeziora…, miejsca, które już odwiedziły
3. Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy Wakacyjny pociąg.
Potrzebne będą: napis Wakacyjny pociąg, dla każdego dziecka: kartka z bloku technicznego z narysowanym na niej prostokątem (większym od rozmiaru widokówki) i dwoma kołami, widokówka z wybranego
regionu Polski, klej, nożyczki, farby plakatowe, pędzelek, kubeczek z wodą.
Etapy pracy:
- Wycinanie kół i prostokąta.
- Malowanie prostokąta na dowolny kolor, a kół – na czarno.
- Po wyschnięciu przyklejenie widokówki na prostokącie, doklejenie kół tak, żeby powstał wagonik.
- Porządkowanie miejsc pracy.
- Łączenie wszystkich wagonów –rodzic przygotowuje lokomotywę, do której są przyłączone wagony. Rodzic umieszcza nad pociągiem napis Wakacyjny pociąg.
III.
1. Zabawa ruchowo-naśladowcza Skaczemy na skakance.
Dzieci naśladują skoki na skakance zgodnie ze wskazaniem:
-rowerkiem (z nogi na nogę),
- żabką (na obu nogach jednocześnie),
-nóżką (na jednej i na drugiej nodze),
- krzyżakiem (ze skrzyżowanymi nogami).
2. Wykonanie karty pracy, cz. 4, s. 63.
Nawlekanie muszelek na nitkę według wzoru (rytmu).
Radosnej pracy !!!!!
WTOREK – 9 CZERWCA 2020
Z okolic morza przenosimy się w polskie góry !
I
2. Przyjrzyj się mapie Polski (załącznik). Wskaż łańcuchy górskie na mapie. Spróbuj samodzielnie odczytać ich nazwy. Zapytaj rodziców, którego z nich brakuje ( GÓRY ŚWIĘTOKRZYSKIE).Odpowiedz na pytanie: Jakim kolorem zaznaczone są góry na mapie?
II
1. Zapytaj rodziców, czym zajmuje się baca, a czym juhas (załącznik).
2. Pobaw się w Góralskie liczenie (załącznik). Staraj się dodawać i odejmować w pamięci. W razie kłopotów pomóż sobie liczmanami (patyczki, kredki, guziki…).Rozwiąż zadania, pamiętając o podaniu działania i odpowiedzi.
3. Wyobraź sobie, że wspinasz się na wysoki szczyt górski. Na hasło: Wspinaczka, stań i wyciągają ręce w górę, wykonując ruchy naprzemienne. Na hasło: Spacer, maszeruj po pokoju. Ćwiczenie powtórz kilka razy.
4. Namaluj góry farbami na pogniecionej kartce. Przygotuj: farby plakatowe, kartkę, pędzelek, kartkę z bloku technicznego, naczynie na wodę. Uformuj z pogniecionego papieru pasmo górskie, przyklej je na kartce z bloku technicznego. Pomaluj je farbami plakatowymi na różne odcienie brązu. Domaluj drzewa iglaste u podnóża gór.
III
MIŁEGO DNIA !!!
PONIEDZIAŁEK – 8 CZERWCA 2020
I
1. Wykonaj, zgodnie z instrukcją, Kartę pracy, cz. 4, s. 60.
3. Przeskakuj morskie fale(wykonuj skoki obunóż do przodu – naśladuj przeskakiwanie fal). Poszukaj muszelek ( naśladuj chodzenie na czworakach po wodzie, szukaj muszelek; co pewien czas wykonuj klęk prosty i wyciągaj otwarte dłonie przed siebie – pokazuj uzbierane muszelki). Puszczaj kaczki( wykonaj przysiad, naśladuj podnoszenie kamienia i puszczanie kaczek na wodzie; rzuty wykonuj raz jedną, raz drugą ręką). Sprawdź temperaturę wody (stań w lekkim rozkroku; uderzają palcami stopy przed sobą i szybko kładź stopy, aby dotykały podłogi; ćwiczenie wykonuj raz jedną, raz drugą nogą. Na sygnał Skacz– wykonaj skok do wody z przysiadem.
II
1. Przygotuj Książkę (s. 84–85). Posłuchaj opowiadania Wakacyjne podróże (załącznik). Przeczytaj tekst znajdujący się pod ilustracjami w książce.
3. Poruszaj się przy opowieści Na plaży (załącznik).
4. Wykonaj, zgodnie z instrukcją, Kartę pracy, cz. 4, s. 61.
III
1. Odczytaj, samodzielnie lub z pomocą rodziców, nazwy miejscowości leżących na Wybrzeżu (załącznik).
2. Wykonaj pracę plastyczną Wakacje na Wybrzeżu (wyprawka, karta 4).
MIŁEGO DNIA !!!
PIĄTEK – 5 CZERWCA 2020
I
2. Wykonaj zgodnie z instrukcją Kartę pracy, cz. 4, s. 59.
II
1. Posłuchaj tekstu Moje uczucia. Porozmawiaj na jego temat (załącznik).
2. Wysłuchaj ponownie słów i melodii piosenki Dziwni gościehttps://www.youtube.com/watch?v=Mq5LVKj8pXQ Wskaż na teledysku buzie, które pokazują: złość, smutek, strach, radość, wstyd, zazdrość. Zastanów się i odpowiedz na pytania:
− Kiedy się złościsz?
− Kiedy się smucisz?
− Kiedy się boisz?
− Kiedy się cieszysz?
− Kiedy się wstydzisz?
− Kiedy zazdrościsz?
III
1. Przygotuj kartkę z bloku oraz kredki. Podziel kartkę na pół. W lewym górnym rogu narysuj chmurkę, a w prawym górnym rogu – słoneczko. Po lewej stronie kartki (chmurka) narysuj to, co Cię smuci, a po prawej stronie (słonko) – co Cię cieszy.
2. Naucz się na pamięć króciutkiego wierszyka Wszystkie dzieci (załącznik).
CZWARTEK – 4 CZERWCA 2020
I
2. Posłuchaj wiersza O dwunastu braciach. Porozmawiaj na temat jego treści (załącznik).
II
1. Wykonaj , zgodnie z instrukcją Karty pracy, cz. 4, s. 56–57.
2. Dziewiątego czerwca obchodzimy Dzień Przyjaciela. Zastanów się i powiedz, kogo nazywamy przyjacielem. Wymień imię swojego przyjaciela lub dobrego kolegi. Podziel imię na sylaby, a jeśli potrafisz również na głoski. Powiedz jaki on jest (dba o mnie, jest pomocny, opiekuńczy, rozbawia mnie, czuję się przy nim bezpiecznie…).
3. Wykonaj dowolną techniką laurkę lub medal dla swojego przyjaciela. Możesz również zrobić jego portret .Wykorzystaj materiały plastyczne, które masz w domu. Pamiętaj o dokładności i staranności. Może uda Ci się wręczyć swój upominek w Dniu Przyjaciela.
III
2. Popracuj z Kartą pracy, cz. 4, s. 58.
DO PIĄTKU !!!
ŚRODA - 3 CZERWCA 2020
I
1. Na dzień dobry poćwiczymy mięśnie buzi. Naśladuj mimiką polecenia wydawane przez mamę :
- Jesteś smutny (ułóż usta w podkówkę).
- Jesteś zdziwiony(zmarszcz czoło).
- Jesteś przestraszony (szeroko otwieraj oczy i usta, tak jakbyś chciał powiedzieć głoskę O).
- Dmuchaj na płomień świecy (wykonuj głęboki wdech i wydech).
- Śpij ( zamknij oczy).
2. A teraz czas na oddech. Posłuchaj wiersz Dni tygodnia (załącznik).Powtarzaj za mamą nazwy dni tygodnia na jednym wydechu. Podziel wyrazy: wtorek, sobota na głoski, a pozostałe na sylaby.
II
1. Obejrzyj wagę szalkową i nazwij jej części (załącznik).Zastanów się i powiedz, jak ona działa.
2. Rozłóż szeroko ręce, dłonie skieruj ku górze. Poproś mamę, aby położyła na twoich dłoniach (szalkach wagi) różne przedmioty. Określ, który z nich jest cięższy, a który lżejszy.
3. Wykonaj, zgodnie z instrukcją Kartę pracy, cz. 4, s. 55.
III
1. Znowu popracuj nad prawidłowym oddechem. Posłuchaj wiersz Nazwy miesięcy (załącznik).Powtarzaj za mamą nazwy miesięcy na jednym wydechu. Podziel wyrazy: luty, maj, listopad na głoski, a pozostałe na sylaby.
PRZYJEMNEJ PRACY !!!
WTOREK – 2 CZERWCA 2020
I
2. Czas na poranną gimnastykę: Różne powitania ( przywitaj się z rodzicami i rodzeństwem różnymi częściami ciała - plecy, łokcie, czoła…). Wiatraczki (obracaj się wokół własnej osi z rozłożonymi w bok rękami, w jedną i w drugą stronę). Spacer raków ( poruszaj się tyłem, w siadzie podpartym, w różnych kierunkach. Skaczące piłeczki (podskakuj nisko i wysoko). Na huśtawce (podaj ręce mamie, naprzemiennie wykonujcie przysiady). Myjemy się po zabawie ( naśladuj mycie poszczególnych części ciała).
II
1.Posłuchaj opowiadania Piłka dla wszystkich (załącznik). Obejrzyj ilustracje w książce (s. 82–83). Porozmawiaj na temat opowiadania. Przeczytaj tekst znajdujący się pod ilustracjami w książce.
2. Wykonaj Kartę pracy, cz. 4, s. 54. Pamiętaj o staranności.
3. Poproś o wyjaśnienie pojęcia tolerancja (załącznik).
III
1. Naśladuj chodzenia po różnym podłożu i w różnych warunkach. Np. − po piasku, − po kamieniach, − gdy wieje mocny wiatr, − przez rwący strumyk, − po głębokim śniegu…
− Dlaczego kobieta porusza się z białą laską i prowadzi ją pies? (jest niewidoma i prowadzi ją pies przewodnik)
− Dlaczego biegacz w okularach trzyma się sznurka, który trzyma drugi biegacz? (trzyma się sznurka, bo jest niewidomy i biegnie ze swoim przewodnikiem.) …
3. Poznaj sławnych, niepełnosprawnych ludzi (załącznik).
MIŁEGO DNIA !!!
PONIEDZIAŁEK – 1 CZERWCA 2020
I
II
2. Wykonaj papierowe pacynki paluszkowe. Przygotuj: wyprawkę, karta I, nożyczki, klej Określ, jakie emocje są przedstawione na buziach Olka i Ady.
3. Poćwicz czytanie. Przeczytaj tekst Od buraka cukrowego do cukierka (Książka s. 90–91). Powiedz, jak powstają cukierki.
III
2. Posłuchaj czytanych przez mamę życzeń z okazji Twojego święta (załącznik).
WSZYSTKIEGO NAJLEPSZEGO !!!
PIĄTEK- 29 MAJA 2020
I
1. Porozmawiaj z rodzicami na temat festynu: − Co to jest festyn? − Z jakiej okazji organizuje się festyny? (załącznik)
2. Poproś o przeczytanie zaproszenia (załącznik). Zastanów się i powiedz jakie informacje powinny znaleźć się w treści zaproszenia.
3. Wykonaj według instrukcji Kartę pracy, cz. 4, s. 53.
II
1. Posłuchaj opowiadania Festyn (załącznik). W trakcie czytania tekstu przez mamę, oglądaj ilustracje w Książce (s. 78–81).
2. Przeczytaj, samodzielnie lub z pomocą, tekst znajdujący się pod ilustracjami.
3. Porozmawiaj z rodzicami na temat ubiegłorocznego Festynu rodzinnego w naszym przedszkolu. Co zapamiętałeś?
III
MIŁEGO WEKENDU !!!
ŚRODA – 27 MAJA 2020
I
1. Wykonaj zgodnie z instrukcją Kartę pracy, cz. 4, s. 46. Pamiętaj o staranności.
II
1.Wysłucha czytanego przez tatę wiersza Stanisława Grabowskiego Nie jesteś sam (załącznik). Porozmawiaj na temat jego treści.
3. Wykonaj zgodnie z instrukcją Kartę pracy, cz. 4, s. 47. Pamiętaj o dokładności.
III
1. Zrób według instrukcji pracę plastyczną. Przygotuj wyprawkę, karta 24, klej, nożyczki, kartkę z bloku technicznego w jasnym kolorze formatu A4, naklejki. Pamiętaj o estetyce swojej pracy.
2. Dokończ ćwiczenia gimnastyczne z tatą.
POWODZENIA !!!
Wtorek - 26 MAJA 2020
I
1. Wysłuchaj treści wiersza Życzenia na dzień mamy
2. Złóż mamie, najpiękniej jak potrafisz, życzenia z okazji jej święta.
3. Pobaw się z mamą w Magiczne lustro. Stańcie naprzeciwko siebie. Poproś mamę o pokazanie dowolnych ruchów, a ty je naśladuj. Po chwili zamieńcie się rolami.
II
1. Wykonaj Karty pracy, cz.4, s. 50, 51. Pamiętaj o dokładności i staranności.
2. Zastanów się, co lubi Twoja mama. Podaj odpowiedzi, dzieląc słowa na sylaby. Zadaniem mamy jest podanie całych słów.
III
2. Powiedz, czego życzyły zwierzątka swoim mamom.
3. Zastanów się, jaką obietnice mógłbyś złożyć mamie. Pamiętaj, że obietnic należy zawsze dotrzymywać, nie tylko z okazji święta !
PRZYJEMNEGO ŚWIĘTOWANIA !!!
PONIEDZIAŁEK – 25 MAJA 2020
I
1. Obejrzyj z rodzicami zdjęcia z ich i swojego dzieciństwa . Powspominajcie wspólnie miłe chwile.
2. Posłuchaj piosenki Tango dla mamy (link w załączniku). Jak myślisz z jakiej okazji można zaśpiewać tę piosenkę? Kiedy obchodzimy Dzień Mamy?
3. A teraz trochę rodzinnej gimnastyki: Myjemy z tatą samochód - naśladuj mycie samochodu i spłukiwanie go wodą z wiadra. Rodzic zmęczony i rodzic wypoczęty - usiedź skrzyżnie, ręce trzymaj na kolanach. Na hasło Rodzic zmęczony wykonaj luźny skłon tułowia w przód. Na hasło Rodzic wypoczęty – prostuj tułów, głowę trzymaj prosto. Froterujemy z mamą podłogę - rytmicznie, naprzemiennie wykonuj wykroki nogami w przód.
II
1. Posłuchaj uważnie wiersza Mama i tata (załącznik).Porozmawiaj na temat jego treści. Następnie wysłuchaj go powtórnie i spróbuj dopowiedzieć końcowe słowa wersów.
2. Wykonaj według instrukcji Karty pracy, cz. 4, s. 44–45.
3. Ułóż zdrobnienia do słów: mama, tata. Mama – mamusia, mamuśka, mamunia…. Tata – tatuś, tatusiek, tatunio….
III
1. Rodzinnej gimnastyki ciąg dalszy: Rysujemy obrazek dla mamy i taty - stań na jednej nodze, a drugą rysuj w powietrzu dowolny obrazek. Rysuj na przemian prawą i lewą nogą. Rodzinna wycieczka rowerowa - biegaj w różnych kierunkach z wysokim unoszeniem kolan i naprzemiennym uginaniem i prostowaniem rąk w łokciach. Mama i tata - maszeruj po obwodzie koła z rytmicznym wytupywaniem i powtarzaniem rymowanki Mama i tata kochają nas, na słowo nas zatrzymaj się i klaszcz w dłonie; Mama i tata mają dla nas czas, na słowo czas zatrzymaj się i klaszcz w dłonie.
2. Obejrzyj z rodzicami film Drzewo genealogiczne Tiny (załącznik). Porozmawiaj na temat jego treści. Mam nadzieję, że angielskie słówka nie sprawią Ci trudności.
MIŁEGO TYGODNIA !!!
PIĄTEK – 22 MAJA 2020
I
1. Dokończ czytane przez mamę rymowanki o wiośnie:
Trawa, kwiaty, biedronka – to na pewno… (łąka)
Czerwone jak gotowane raki – to… (maki)
Ma żółty środek, białe płatki, łodyga u niej wiotka. Ten łąkowy kwiat to… (stokrotka)
Piegowata dama. Po łące chodzi od rana. Wygrzewa się w promykach słonka. To maleńka… (biedronka)
Czy to fruwające kwiaty? Jest ich tyle! Nie, to… (motyle)
Lata, lata koło nosa. Uwaga! To groźna… (osa)
Lata, lata obok czoła. To miodna… (pszczoła)
2. Poćwicz swój oddech. Dmuchaj na dmuchawiec (mniszek pospolity). Naśladuj dmuchanie na trzymaną w ręce roślinę. Dmuchaj mocno, aż do braku powietrza. Nabierz powietrza i powtórz ćwiczenie.
II
1. Odgadnij nazwy zwierząt i roślin przedstawionych na zdjęciach (załącznik). Przeczytaj wyrazy. Powiedz, których liter w nich brakuje. Podziel wszystkie wyrazy na sylaby, a wyrazy trawa, żaba, kret, maki, na głoski.
2. Wyobraź sobie, że jesteś zwierzątkiem na łące. Na hasło: konik polny, skacz po łące i wydawaj dźwięki: Cyk, cyk, cyk. Na hasło: bocian, chodź po łące z wysoko uniesionymi kolanami i klekocz. Na hasło: żabka, skacz żabimi skokami, rechocząc. Na hasło: pszczoły, fruwaj, bzycząc.
III
1. Poproś rodziców o narysowanie czterolistnej koniczyny lub wykorzystaj kartę pracy (załącznik).Pomaluj ją według własnego pomysłu. Mam nadzieję, że przyniesie Tobie i Twoim najbliższym dużo szczęścia.
POZDRAWIAM !!!
CZWARTEK- 21 MAJA 2020
I
2. Wykonaj kartę pracy, cz. 4, s. 43. Odszukaj na obrazku ukrytych zwierząt. Nazwij je. Określ, dlaczego trudno było je odszukać. Wymień nazwy produktów z tych roślin.
II
2. Wyraź swoje wrażenia i przeżycia za pomocą ekspresji plastycznej – narysuj łąkę na zielonych kartkach. Jeśli możesz wykorzystaj pastele olejne.
III
1. Zilustruj ruchem czytany przez mamę wiersz Wiosna:
Powiał wiatr majowy,( skacz na jednej nodze)
łąka zapachniała. ( uderzaj rytmicznie w blat biurka)
Świeżą koniczyną , pokryła się cała. ( wykonaj podskoki pajacyka)
Brzęczą głośno pszczoły,(naśladuj głos pszczół: bzz…),
pracują wytrwale.( wykonaj skoki obunóż)
Zapylają kwiaty, nie nudzą się wcale. ( zrób przysiady)
Słońce mocno grzeje, świat do życia budzi. ( tup na przemian nogami)
Dobry czas nastaje (miarowo klaszcz) dla zwierząt i ludzi.
POWODZENIA !!!
ŚRODA 20 MAJA 2020
I
2. Wykonaj kartę pracy, cz. 4, s. 42. Policz pszczoły. Połącz pszczoły z obrazkiem plastrów, do których lecą. Dokończ kolorowanie plastrów miodu. Obejrzyj zdjęcia. Posłuchaj nazw produktów, które otrzymujemy dzięki pszczołom.
II
1. Naśladuj ruchy zwierząt i roślin żyjących na wiosennej łące (np. stokrotki – stań ze złączonymi nogami, prosto, z głową wyciągniętą do góry, z rozłożonymi rękami…).
2. Obejrzyj zdjęcie biedronki (załącznik). Poproś o przeczytanie informacji na temat tego owada.
III
1. Wykonaj ćwiczenia Rób to, o czym mówi wiersz (załącznik) . Poruszaj się zgodnie z tekstem wypowiadanym przez mamę. Ćwiczenie powtórz kilkakrotnie.
MIŁEJ ZABAWY !!!
WTOREK – 19 MAJA 2020
I
2.Wykonaj kartę pracy cz. 4, s. 39. Nazwij zwierzęta przedstawione na zdjęciach. Otocz pętlą owady. Dokończ rysunek motyla według wzoru.
II
2. Wykonaj według instrukcji kartę pracy, cz. 4, s. 40.
3. Pobaw się z sześcianem. Rzucaj kostką do gry i wykonuj tyle czynności, ile oczek wyrzuciłeś na kostce: podskoki, skłony, przysiady, okrzyki…. Rzucaj kostką i podaj liczbę większą (lub mniejszą) o jeden w stosunku do liczby oczek wyrzuconych na kostce. Na zakończenie przypomnij, kształt jakiej bryły ma kostka.
4. Przygotuj papierową chusteczkę .Posłuchaj zdań wypowiadanych przez mamę. Jeżeli uznasz, że zdanie jest prawdziwe, poruszaj chusteczką nad głową. Jeżeli sądzisz, że nie jest prawdziwe – usiedź na dywanie bez ruchu. Czy to prawda, czy to fałsz? Gdy odgadniesz, sygnał dasz.
− Konik polny w wodzie gra. − Żaba dwie głowy ma. − Biedroneczki są w kropeczki. − Motyle mają ciepłe czapeczki. − Stokrotka jest czerwona. − Ważka jest większa niż wrona…
5. Pokoloruj Łąkę w maju. Przygotuj: wyprawkę: karta L, kredki. Zamiast kolorowanki możesz wykonać sześcian.
III
2. Wykonaj według instrukcji kartę pracy, cz. 4, s. 41.
MIŁEGO DNIA !!!
PONIEDZIAŁEK – 18 MAJA 2020
I
1. Wykonaj kartę pracy, cz. 4, s. 36−37. Obejrzyj obrazki. Określ, co dzieje się na łące w maju. Nazwij zwierzęta i rośliny przedstawione na obrazkach.
2. Posłuchaj piosenki Wiosna na łące (link w załączniku). Porozmawiaj z rodzicami na temat treści piosenki (załącznik).
3. Pobaw się w Żabie zabawy. Na hasło: Żabki skaczą, naśladuj żabie skoki. Na hasło: Żabki pływają, wykonuj siad klęczny, chowaj głowę w ramionach, pochyl się do przodu. Ćwiczenie powtórz kilkakrotnie.
II
1. Otwórz książkę (s. 74–77) . Posłuchaj opowiadania Zabawa w chowanego (załącznik).Porozmawiaj na temat jego treści. Przeczytaj samodzielnie lub z pomocą rodziców tekst umieszczony pod ilustracjami.
2. Zilustruj ruchem opowiadanie czytane przez mamę (załącznik).
3. Przygotuj wyprawkę, karta 23, nożyczki, klej. Wykonaj pracę plastyczną według instrukcji. Powodzenia!
4. Rozwiąż wiosenne zagadki czytane przez mamę (załącznik).
III
1. Obejrzyj bajkę Od gąsienicy do motyla (link w załączniku).Wykonaj kartę pracy, cz. 4, s.38. Ponumeruj kolejne obrazki za pomocą kropek (lub liczb). Przyjrzyj się zdjęciom motyli. Posłuchaj ich nazw. Opowiedz o najciekawszym motylu.
MIŁEGO TYGODNIA !!!
PIĄTEK – 15 MAJA 2020
I
1. Sprawdź, czy znasz flagi wybranych państw europejskich. Obejrzyj kolejne flagi (załącznik) .Odgadnij nazwy państw, pokaż je na mapie (załącznik), a następnie wykonaj polecenia: Niemcy – powiedz Guten Tag – dzień dobry; Anglia – policz po angielsku do sześciu, skacz obunóż sześć razy; Francja - policz, ile kolorów ma flaga francuska, podskocz tyle razy na jednej nodze; Włochy – przypomnij sobie, jak nazywają się włoskie potrawy oraz wymów kilka znanych słów w języku włoskim; Polska – naucz się na pamięć rymowanki : W Europie mieszkam, tak jak ty, kolego. Że jestem Polakiem – dumny jestem z tego.
II
1. Pokaż na mapie Europy – Danię (załącznik). Obejrzyj flagę tego państwa (załącznik). Zapytaj mamę, jak nazywa się jej stolica – Kopenhaga.
2. Poznaj autora baśni – duńskiego baśniopisarza Hansa Christiana Andersena (załącznik). Posłuchaj czytanej przez mamę baśni (załącznik) lub obejrzyj film:https://www.youtube.com/watch?v=qHGJSPZGpfY. Porozmawiaj na temat jej treści. Wymień tytuły innych baśni tego autora.
III
1. Ułóż z gazet kształt mapy Polski. Poproś o pomoc rodziców. Na hasło: Podróżujemy, naśladuj poruszanie się dowolnym środkiem lokomocji poza Polską. Na hasło: Wracamy do domu, wskocz na ułożoną z gazet mapę Polski. Ćwiczenie powtórz kilka razy. Pamiętaj o zasadach bezpieczeństwa.
3. Jeśli masz w domu klocki Lego, zbuduj z nich coś ciekawego. Zdjęcia mile widziane !
MIŁEJ ZABAWY !!!
CZWARTEK – 14 MAJA 2020
I
1. Wykonaj według instrukcji karty pracy, cz. 4, s. 34–35. Obejrzyj mapę Europy. Pokaż na mapie Europy państwa (załącznik) , które właśnie poznałeś.
2. Jeśli możesz, pobaw się globusem. Wpraw globus w ruch, zatrzymaj go palcem. Odczytaj (samodzielnie lub z pomocą rodziców), w jakie miejsce dotarłeś.
II
1. Obejrzyj mapę Europy (załącznik). Zwróć uwagę na jej wielkość i kształt.
2.Obejrzyj charakterystyczne budowle wybranych państw europejskich.
III
1. Podróżuj po Włoszech. Naśladują ruchem, gestem, mimiką treść opowiadania. Podróż rozpoczynamy samochodem. ( Poruszaj się po pokoju, naśladując odgłos auta: brum, brum, brr, brr). A teraz czas na odpoczynek. Kładziemy się na miękkiej, zielonej trawie, słuchamy odgłosów ptaków, szumu lasu. (Połóż się na dywanie w wygodnej pozycji i odpocznij). W dalszą podróż wyruszamy rowerem. (Połóż się na plecach, naśladuj jazdę na rowerze). A teraz czas na piknik. Zjemy pyszne spaghetti. ( Naśladuj wsysanie makaronu - ćwiczenia mięśni warg, gryzienie - ruchy okrężne żuchwy, oblizywanie ust po smacznym posiłku - ćwiczenia języka). Pod koniec naszej podróży odpoczniemy na plaży nad ciepłym Morzem Śródziemnym. (Leżąc na plecach, naśladuj opalanie się, pływanie).
2. Naucz się się wybranych słów (zwrotów) z języka włoskiego: buongiorno (czyt. bondżorno) – dzień dobry, arrivederci (czyt. airwederczi) – do widzenia, mi chiamo (czyt. mi kjamo) – nazywam się, si (czyt. sij) – tak, grazie (czyt. gracje) – dziękuję.
ŚRODA – 13 MAJA 2020
I
1. Posłuchaj hymnu Polski – Mazurka Dąbrowskiego.https://www.youtube.com/watch?v=DevmLQmIS7k Porozmawiaj z rodzicami , w jakich okolicznościach można go usłyszeć. Omów zasady zachowania się podczas słuchania i śpiewania hymnu. Ponownie wysłuchaj hymnu w postawie na baczność i w ciszy.
2. Poproś o wyjaśnienie pojęcia Warszawa – stolica Polski ( miasto, w którym znajduje się siedziba centralnych organów państwa, główne miasto kraju). Obejrzyj zdjęcia przedstawiające najważniejsze urzędy państwowe znajdujące się w stolicy ( załącznik ). Porozmawiaj na temat ich roli dla całego kraju.
II
1. A teraz trochę ruchu. Wyciągnij ramiona w bok i wykonuj skłony tułowia na boki – w prawo i w lewo, pokazując jak szalki wagi przechylają się w jedną i w drugą stronę. Ćwiczenie powtórz kilkakrotnie.
2. Obejrzyj mapę Polski ( załącznik ).Wskaż granice. Zwróć uwagę na kolorystykę poszczególnych regionów naszego kraju: góry, wyżyny, niziny, wody. Pokaż i nazwij najdłuższe rzeki (Wisła, Odra) oraz największe miast leżące nad Wisłą (Kraków, Gdańsk). Odczytaj na mapie niektóre nazwy: Tatry, Bałtyk oraz nazwy państw sąsiadujących z Polską .
3. Jeśli możesz, wykonaj małą mapę Polski ( załącznik ).Wytnij mapę. Przyklej ją na sztywną kartkę papieru. Zaznacz niebieskim pisakiem bieg rzeki Wisły. Wytnij wyrazy. Naklej je we właściwych miejscach mapy. Pokoloruj mapę zgodnie z kolorystyką na wzorze.
III
1. Poskacz jak „piłeczka”. Na hasła: Piłki skaczą wysoko – podskakuj jak najwyżej; Piłki skaczą nisko – skacz nisko; Piłki leżą – stań bez ruchu. Ćwiczenie powtórz kilkakrotnie.
2. Poćwicz czytaniu. Przygotuj wyprawkę, karta N, nożyczki. Wytnij obrazki i zdania. Ułóż zdania do obrazków. Odczytaj je. Zdania:
W wazonie jest bukiet bzu. Olek je jajko ugotowane na twardo. Ada rysuje upragnionego kotka. To stokrotki, maki a dookoła trawa. Ada niesie jej ulubione bazie – kotki. To hulajnoga Ady, a tam rower Olka.
MIŁEGO DNIA !!!
WTOREK – 12 MAJA 2020
I.
1. "Spacer po Warszawie"-określanie, co zwiedzali w Warszawie Olek, Ada, mama i tata z rodzicami mamy. Oglądanie zdjęć warszawskich syrenek. Rysowanie po śladach rysunków bez odrywania kredki od kartki /Karta pracy, cz. 4, s. 30−31/
2. Układanie zdań ze słowami. stolica, Wisła, syrena
Dzieci losują wyrazy. Odczytują je, układają zdania z odczytanymi słowami.
II.
1. Zabawy i ćwiczenia związane z mierzeniem pojemności płynów.
Drogi rodzicu przygotuj kilka butelek z plastiku, np. o pojemności 1l z różną zawartością wody zabarwionej farbą. Butelki są dobrze zakręcone.
Zabawy i zadania w załączniku 1
Wykonanie karty pracy, cz. 4, s. 32–33.
2. Zabawa ruchowa z butelkami plastikowymi..
Dziecko dostaje butelkę, ustawia ją względem siebie według poleceń:
− połóżcie butelkę przed sobą, za sobą,
− połóżcie ją po waszej prawej stronie, po waszej lewej stronie,
− turlajcie butelkę po podłodze
- usiądź na podłodze i podnieś butelkę chwytając ją stopami /5 razy odpoczynek i powtórz jeszcze 3 razy/
3.Zabawa Kolorowe puzzle – rozwijająca zdolność koncentracji.
Potrzebne będą duże kartki papieru, koperty z pociętymi na sześć części pocztówkami, dowolne nagranie muzyczne, odtwarzacz CD,
Na środku rozłożone są duże kartki papieru. Na każdej kartce umieszczona jest koperta z pociętą na sześć części pocztówką. W rytmie melodii dziecko przemieszcza się między kartkami. Na sygnał – np. klaśnięcie w dłonie i zatrzymanie muzyki, dzieci zajmują miejsca obok najbliżej leżących kartek. Wyciągają z kopert puzzle i układają w całość swoją widokówkę. Dwa klaśnięcia oznaczają powrót na swoje miejsca i umieszczenie widokówek w kopertach. Odtwarzamy muzykę kilkakrotnie.
Obserwujemy tempo układania puzzli, czy dziecko ma problemy z ułożeniem puzzli, można wprowadzać utrudnienia np. wyznaczyć czas układania lub pociąć puzzle na więcej elementów
III.
1. Wykonanie pracy plastycznej Nasze godło /załącznik 2/
Kolorowanie lub malowanie farbą godła na czerwono, tak aby kształt orła został biały, dorysowanie korony .
2. Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 75.
Kolorowanie klocków – klocki tego samego kształtu powinny być w takim samym kolorze.
2. Ćwiczenia oddechowe Wiślane fale.
Potrzebne będą przymocowane do cienkich patyczków /wykałaczki do szaszłyków lub słomki/ niebieskie paski karbowanej bibuły.
Dzieci nabierają powietrze nosem, następnie powoli wypuszczają je ustami, wprawiając w ruch paski bibuły.
Miłych zabaw i radosnej pracy !!!!!
PONIEDZIAŁEK- 11 MAJA 2020
I
1. Powiedz jak nazywa się stolica Polski. Pokaż ją na mapie (załącznik).Przypomnij sobie jak brzmi nazwa najdłuższej polskiej rzeki. Wskaż ją na mapie od źródła do ujścia.
2. "Pospaceruj z rodzicami" po naszej stolicy. https://www.youtube.com/watch?v=4VepDrHH4bI . Podziel się swoimi spostrzeżeniami. Spróbuj opisać charakterystyczne miejsca Warszawy.
3. A teraz trochę ruchu. Na hasło: Hop wyskakuj w górę, a na hasło: Bęc – kucnij. Wspinaj się na palce, wyciągając ręce naprzemiennie w górę, aby sięgnąć jak najwyżej; następnie wykonuj siad klęczny, przyciskając głowę do kolan – staraj się zwinąć w jak najmniejszą kulkę. Wykonuj rytmiczne przysiady i wspięcia.
II
1. Posłuchaj opowiadania Zakochany w Syrenie (załącznik). Jednocześnie oglądaj ilustracje w książce (s. 72–73).Porozmawiaj z rodzicami na temat jego treści. Postaraj się samodzielnie przeczytać tekst z podręcznika.
2. Posłuchaj piosenki Syrenka https://www.youtube.com/watch?v=c-id729zpjs. Porozmawiaj na temat jej treści: − Co to jest stolica?− O kim opowiada piosenka? − Czy znacie legendę o Syrence? − Gdzie w Warszawie można spotkać Syrenkę?
3. Wykonaj kartę pracy, cz. 4, s. 29. Rysuj po śladach Syrenę i fale.
4. Poćwicz razem z rodzicami i rodzeństwem. Dotykaj prawym łokciem lewego kolana i odwrotnie; wytrzymaj chwilę w tej pozycji. Podaj prawą rękę zgiętą w łokciu mamie tacie lub rodzeństwu i podskakuj – najpierw w prawą stronę a potem, po zmianie rąk, w lewą stronę.
III
1. Obejrzyj kolejne obrazki – Polonez, oko, lalka, sowa, kot, arbuz (załącznik). Podziel ich nazwy na głoski i sylaby. Napisz pierwsze litery tych wyrazów. Jaki wyraz otrzymałeś?
2. Poproś rodziców o napisanie odgadniętego przez Ciebie wyrazu na dużej kartce papieru. Ozdób go według własnego pomysłu. Możesz wykorzystać kartę pracy (załącznik).
MIŁEGO DNIA !!!
PIĄTEK – 08 MAJA 2020
I
1. Wykonaj kartę pracy- cz. 4, s. 27. Rysuj szlaczki i spirale po śladach, a potem – samodzielnie.
2. Dokończ zdania czytane przez mamę: Miejscowość, w której mieszkam, to… Mieszkam przy ulicy… Lubię swoją miejscowość, bo… Moje przedszkole znajduje się w… przy ulicy…
3. Wskaż wśród obrazków różnych flag – flagę Polski (załącznik). Zapytaj rodziców, flagi których państw znajdują się na pozostałych ilustracjach. Spróbuj je opisać.
II
1. Posłuchaj wiersza Kim jesteś? (załącznik). Porozmawiaj na temat jego treści.
2. Poćwicz podstawowy krok Poloneza. Obejrzyj film ( link w załączniku). Zwróć uwagę na kroki i figury. Zapytaj rodziców, czym dla Polaków jest Polonez (załącznik).
3. Posłuchaj po raz kolejny treści wiersza Kim jesteś? Tym razem będzie trudniej, ponieważ mama będzie opuszczała pewne słowa (pogrubiona czcionka). Spróbuj je dopowiedzieć. Powodzenia !
III
1. Wykonaj kartę pracy, cz. 4, s. 28. Odpowiedz na pytania: − Co to jest Bałtyk? − Gdzie się znajduje? − Jak nazywa się stolica Polski?
2. Zapoznaj się z treścią wiersza O dwunastu braciach – maj (załącznik).Porozmawiaj na temat jego treści. Powiedz, którym miesiącem roku jest maj. Wymień nazwy wszystkich miesięcy – od stycznia do grudnia.
3. Obejrzyj Poloneza tańczonego przez Twoich rówieśników (link w załączniku).
MIŁEJ ZABAWY !!!
CZWARTEK – 07 maja 2020
I
1. Wykonanie koperty z adresem /proszę sprawdzić w wyprawce-teczka z gumką czy jest jeszcze do wykorzystania szablon koperty/
Zapisywanie z pomocą rodzica na kopercie adresu zamieszkania
podanego przez dziecko / znajomość własnego adresu/
2. Karta pracy, cz. 4, s. 25.
Rysowanie po liniach od obrazków dzieci do zdjęć miejscowości, w których mieszkają. Rysowanie po śladzie drogi babci i dziadka do domu.
II.
1.Wykonanie plakatu o swojej miejscowości.
Zareklamuj miasto Sosnowiec wykonując plakat z wykorzystaniem, widokówek, zdjęć, napisów i wybranych materiałów plastycznych.
2. Zabawa rytmiczna z wykorzystaniem gestodźwięków
Wykorzystamy gesty, które wydają dźwięki: klaskanie, pstrykanie, tupanie, klepanie, kląskanie językiem itp. do ilustracji wiersza Bożeny Formy Droga do przedszkola. Spróbujcie powtarzać za rodzicami wiersz dodając jednocześnie gestodźwięki. Powtarzajcie swój taniec gestów razem z wierszem. Za którym razem znacie go na pamięć ?
Codziennie wczesnym rankiem
zawsze drogą tą samą
do przedszkola maszeruję
razem z moją mamą.
Mijam skrzyżowanie
sklepy, park i szkołę
potem kilka domów
i widzę przedszkole.
Chociaż jestem mały
to swój adres znam.
Do domu potrafię
drogę wskazać sam.
III.
1.Karta pracy, cz. 4, s. 26.
Określanie, co przedstawiają zdjęcia. Odszukanie w naklejkach zdjęć podobnych krajobrazów i naklejenie ich obok odpowiednich zdjęć. Rysowanie takiego samego rysunku po prawej stronie, jaki jest po lewej stronie. Określanie, co znajduje się w rogach rysunków
2. Logo Sosnowca- to bardzo znany znak, który na pewno widziałeś w wielu miejscach . Ale co on oznacza? – spróbuj go samodzielnie narysować i pokolorować. Zobacz także jak wygląda flaga Sosnowca. Co ona Ci przypomina? /załącznik/
ŚRODA – 6 maja 2020
I
1. Wykonaj kartę pracy, cz. 4, s. 23. Postaraj się pracować samodzielnie.
2. Pobaw się z rodzicami mi i rodzeństwem w Domino ruchowe. Pokaż dowolny ruch, np. klaśnięcie w dłonie. Mama powtarza ruch i dodaje własny. W ten sposób każdy powtarza gesty, ruchy swojego poprzednika i uzupełnia je własnym.
II
1. Spróbuj dokończyć zdania: Mieszkam w… Bardzo lubię swoje miasto, ponieważ…
2. Zapytaj rodziców co oznacza słowo herb. Obejrzyj herb Sosnowca. Poproś rodziców o wyjaśnienie, co oznaczają poszczególne jego elementy ( załącznik).
3. Wykonaj kartę pracy, cz. 4, s. 24.
III
1. Zachowaj równowagę przy zabawie. Góra – dół. Przygotuj gazetę. Zwiń ją w rulon. Przed siebie wyciągnij ręce trzymając za końce rulon z gazety. Na hasło: Dół – wykonaj przysiad i wytrzymaj tak, aż do hasła: Góra, kiedy to wrócisz do pozycji wyjściowej. Ćwiczenie powtórz kilka razy.
2. Wykonaj papierową serwetkę wg instrukcji zawartej w filmie. Poproś o pomoc mamę. Sprawdź, czy rozumiesz znaczenie niektórych angielskich słów (link w załączniku).
MIŁEJ ZABAWY !!!
WTOREK – 05 MAJA 2020
I.
1 Rozmowa przy mapie Sosnowca na temat miejsc w swojej miejscowości, które należy odwiedzić.
- Z czego znany jest nasz region?
− Co jest najbardziej charakterystyczne w naszej miejscowości?
− Co się wam najbardziej podoba?
− Czego chcielibyście się dowiedzieć o swoim regionie?
II.
1 Zabawy z kostkami- potrzebne będą kostki, które możesz zrobić z kartonu lub wykorzystać przedmioty w takim samym kształcie. Na ściankach malujesz lub naklejasz oczka
Dwa zestawy dużych kostek. W pierwszym zestawie – przeznaczonym do dodawania –kostki mają zaklejone sześć kropek, puste pole będzie liczone jako zero.
W drugim zestawie - przeznaczonym do odejmowania – jedna kostka jest bez zmian, a druga ma kropek: sześć, siedem, osiem, dziewięć i dwa razy po dziesięć.
Dodawanie z użyciem kostek.
Dzieci rzucają kolejno dwiema kostkami z pierwszego zestawu. Po wyrzuceniu liczą oczka.
Układają odpowiednie działanie i je odczytują.
5 + 4 = 9
Odejmowanie z użyciem kostek.
Dzieci kolejno rzucają kostkami. Najpierw tą z większą liczbą oczek, a potem tą drugą. Liczą oczka wyrzucone na pierwszej, a potem – na drugiej kostce. Od liczby kropek z pierwszej kostki odejmują liczbę kropek z drugiej kostki.
Układają odpowiednie działanie i je odczytują.
10 – 6 = 4
2. Teraz trochę ruchu – oto zestaw ćwiczeń z wykorzystaniem kręgli lub rolek po ręczniku papierowym itp. /załącznik 1/
III.
1.Słuchanie legendy o Sosnowcu /załącznik 2/- rozmowa z dziećmi na temat legendy – wyjaśnienie niezrozumiałych pojęć i zwrotów.
2. Wykonanie ilustracji do legendy.
Radosnego dnia !!!!
PONIEDZIAŁEK – 4 MAJA 2020
I
1. Powiedz, jak nazywa się twoja miejscowość. Obejrzyj z rodzicami wybrane zdjęcia miejscowości w której mieszkasz (link w załączniku). Spróbuj je rozpoznać.
2. Podziel wyraz Sosnowiec na sylaby. Powiedz jaką głoskę słyszysz na początku i na końcu tego wyrazu. Ułóż zdanie z tym wyrazem.
3. Podaj swój adres zamieszkania, a jeśli potrafisz adres przedszkola oraz szkoły do której chodzisz. Jeśli Ci się uda należą się duże brawa!
II
1. Posłuchaj piosenki Najpiękniejsze miejsce świata (link w załączniku). Porozmawiaj z rodzicami na temat jej treści: − O jakim miejscu jest piosenka? − Jakie ono jest? − Co to znaczy, że mamy swój kawałek Polski?
2. Poproś rodziców o przeczytanie wiersza Małe miasteczko (załącznik). Porozmawiaj na temat jego treści: Jak wygląda małe miasteczko? Jakie są plusy mieszkania w małym miasteczku? Wskaż różnice między miasteczkiem (wsią), a dużym miastem.
3. Zmień nazwy ulic swojego osiedla lub miejscowości, na nazwy pochodzące od owoców (np. Cytrynowa, Bananowa) lub słodyczy (np. Czekoladowa, Herbatnikowa).
4. Pobaw się w Dwie ręce, dziesięć palców (załącznik). Posłuchaj rymowanki czytanej przez mamę. Naśladuj jej gesty. Powtórz ćwiczenie. Następnie spróbuj sam zilustrować ruchem słowa wierszyka.
III
1. Pobaw się w architekta. Zaprojektuj i wybuduj z klocków dom. Zaproś do zabawy rodziców i rodzeństwo. Następnie porównaj powstałe budowle, wykorzystują następujące pojęcia: wysoki, niski, wyższy, niższy
2. Powtarzaj rymowankę– Miejscowość swoją znamy, miejscowość swą kochamy. Wypowiadaj rymowankę cicho, głośno, rytmizuj ją prostym, wymyślonym przez siebie ruchem (np.: klaskanie, tupanie, podskoki…).
MIŁEGO DNIA !!!
CZWARTEK – 30 KWIETNIA 2020
I
1.Zacznij aktywnie nowy dzień. Poćwicz razem z rodzicami i rodzeństwem (link w załączniku).
2.Posłuchaj opowiadania Dzień Flagi (załącznik). Porozmawiaj na temat jego treści. Odpowiedz na pytania: Po co przedszkolaki malowały flagi? Jak czuła się Ada, maszerując 2 maja z kolegami i koleżankami i machając chorągiewką? Z czego była dumna?
II
1. Poproś osobę dorosłą, aby opowiedziała ci o historii Święta Flagi (załącznik).
2. Obejrzyj film Polska – moja ojczyzna (link w załączniku). Rozwiąż quiz wiedzy o Polsce. Na pewno sobie poradzisz. Powodzenia !
III
1. Wykonaj chorągiewkę z kolorowego papieru. Przygotuj: paski papieru – białego i czerwonego, klej, patyczek . Sklej paski papieru, doklej patyczek. Możesz wykonać flagę w inny sposób. Porozmawiaj o tym z rodzicami.
2. Wysłuchaj piosenki Jestem Polką i Polakiem (link w załączniku). Maszeruj zgodnie z jej rytmem wykonując proste ćwiczenia gimnastyczne (skłony, przysiady, podskoki…).
MIŁEGO DŁUŻSZEGO WEKENDU !!!
ŚRODA 29 KWIETNIA 2020
I
1. Posłuchaj treści wiersza Raz na sośnie siadła pliszka (załącznik). Porozmawiaj z rodzicami na temat jego treści: O czym opowiadał wiersz? W co zamieniło się drewno w wierszu?
2. Obejrzyj film Jak powstaje papier? ( link w załączniku). Posłuchaj uważnie co mówi dziewczynka. Powiedz, które angielskie słowa zrozumiałeś. Poproś rodziców o przeczytanie tłumaczenia.
II
1. Poproś rodziców o narysowanie na żółtej kartce papieru dużego słoneczka. Na jego środku napisz pisakiem słowo LAS . Na promykach narysuj to, co las dajeludziom i zwierzętom (drewno, grzyby, zabawa, odpoczynek, wycieczka, jagody, dom, cień, gniazdo…).
2. Pobaw się z rymowanką Las (załącznik). Posłuchaj wierszyka czytanego przez mamę. Przedstaw ruchem jego treść.
3. Obejrzyj film Jak powstaje książka? ( link w załączniku). Porozmawiaj z rodzicami na temat historii książki.
III
1. Zostań Papierzakiem. Stwórz fantazyjny strój z gazet. Zaproś do zabawy rodziców i rodzeństwo.
MIŁEJ ZABAWY !!!
WTOREK 28 KWIETNIA 2020
I
1. Pobawmy się dziś muzyką. Zacznijmy od rysowanie różnych instrumentów muzycznych, możecie także poszukać ich w gazetach
i zrobić wyklejankę z wyciętych elementów.
II.
1. Posłuchajcie pewnego opowiadania / na podstawie utworu M. Orłonia Zbuntowana orkiestra. Poznamy bliżej zawód kompozytora.
Skorzystajcie jeśli możecie z prezentacji do tego opowiadania
A kto jest dyrygentem w waszej rodzinie?
2.Teraz trochę eksperymentów muzycznych - Słoiki i dźwięki –spróbujcie stworzyć własne kompozycje muzyczne z użyciem słoików wypełnionych wodą. Czy ilość wody ma wpływ na wysokość dźwięku?
Ustaw słoiki wg wysokości dźwięku. Naszykuj sobie ściereczkę, bo może się cos rozlać. Uderzaj w słoik delikatnie łyżeczką, aby nie było wodnej katastrofy. Teraz możesz zostać kompozytorem „wodnej muzyki”
III.
1. Wykonaj kilka ćwiczeń gimnastycznych z wykorzystaniem sznurka
-przeskoki przez sznurek ułożony na podłodze/przodem, tyłem, bokiem/
-skłony w przód z dotknięciem sznurka na podłodze przy wyprostowanych kolanach
- trzymaj w górze rozciągnięty sznurek i wykonaj skręty tułowia w lewo i w prawo
- teraz usiądź trzymaj sznurek naprężony w górze i wykonaj skręt tułowia w prawo i w lewo dotykając podłogi
- a teraz Twoje pomysły…………… Brawo!!!!
2. Zabawa rozwijająca analizę i syntezę słuchową Słuchaj uważnie.
Posłuchaj co mówi rodzic: s-o-w-a------------- sowa
Rodzic wypowiada słowa głoskując, z zachowaniem sekundowych odstępów czasowych, teraz zamiana dziecko głoskuje rodzic zgaduje
Miłych zabaw!!!!
PONIEDZIAŁEK – 27 KWIETNIA 2020
I
1. Posłuchaj treści wiersza Przyjaciele przyrody ( link w załączniku ). Opowiedz co widzisz na ilustracji. Odpowiedz na pytania: Kogo nazywamy przyjacielem przyrody? Jak możemy posegregować śmieci? (na papier, szkło, plastik i metal) Do czego można wykorzystać plastikowe butelki? (np. do produkcji mebli ogrodowych, bluzy z polaru) Co to jest recykling? (ponowne wykorzystanie surowców) Kto daruje drugie życie przedmiotom wyrzuconym na śmietnik? Co artyści wykonują ze śmieci? Co to jest makulatura? Z czego produkuje się papier? Czy znacie jakieś produkty, które zostały wykonane z makulatury? (papier toaletowy, zeszyty, książki) Co może zatruwać powietrze? Co możemy zrobić, aby zachować piękno naszej planety?
2. Popracuj nad oddechem. Naśladuj wąchanie kwiatków. Wciągaj powietrze nosem, a wydychaj ustami. Ćwiczenie powtórz kilkakrotnie.
II
1. Przeczytaj z rodzicami Kodeks młodego ekologa. Powiedz, jak rozumiesz kolejne hasła( załącznik ).
2. Pobaw się z poduszkami ( link w załączniku ). Zaproś do zabawy rodziców i rodzeństwo. Pamiętaj o zasadach bezpieczeństwa.
III
1.Wykonaj pracę plastyczną Moja ekologiczna zabawka. Możesz wykorzystać rolki po papierze toaletowym, opakowania po jogurcie, sokach, ścinki materiałów, kolorowe sznurki, samoprzylepny papier kolorowy, samoprzylepną kolorową folię, bibułę, plastelinę, nożyczki. Pochwal się nam efektami swojej pracy.
MIŁEGO DNIA !!!
PIĄTEK- 24 KWIETNIA 2020
1. Obejrzyj obrazki. Porozmawiaj z rodzicami na temat wpływu zatrutego środowiska na rośliny, zwierzęta i ludzi ( załącznik nr 1 i 2).
2. Wyobraź sobie, że jesteś Ziemią, wodą, powietrzem . Stań twarzą w kierunku mamy − Na hasło: Ziemia – dotykaj dłońmi podłogi, jednocześnie przykucając. − Na hasło: Woda – chwytaj się dłońmi za kolana. − Na hasło: Powietrze – wskazuj przestrzeń nad głową. Poproś mamę o podawanie haseł w różnej kolejności. Ciekawe czy się pomylisz?
II
1. Przypomnij sobie, jak należy zachowywać się w lesie. Opowiedz, co widzisz na obrazku ( załącznik nr 3).
2. Posłuchaj opowiadania Agaty Widzowskiej Lis i lornetka. Porozmawiaj z rodzicami na jego treści ( załącznik nr 4).
3.Obejrzyj film W kontakcie z naturą (link w załączniku). Odpowiedz na pytania zadane przez Krzysia Ekologa.
III
1. Przygotuj rolkę po papierze toaletowym. Połóż ja poziomo przed sobą. Stań przed nią ze złączonymi stopami. Wykonuj przeskoki obunóż przez rolki w przód. Przed każdym skokiem odwracaj się, ustawiając się przodem do przyboru. Możesz wykonywać przeskoki obunóż przez rolki, w przód i w tył. Zaproś do zabawy rodziców i rodzeństwo.
2. Narysuj to, co kojarzy ci się z lasem.
MIŁEGO WEKENDU !
CZWARTEK- 23 KWIETNIA 2020
I
1. Wyjaśnij słowo recycling. Przypomnij sobie naszą grę na dużej materiałowej planszy . Może uda Ci się wspólnie z rodzicami wymyślić grę ekologiczną . Zagramy wspólnie po powrocie do szkoły
II.
1. Stworzymy teraz instrumentację wiersza Bożeny Formy Dbaj o przyrodę.
Potrzebne będą: rolka po ręczniku papierowym, dwie plastikowe butelki, puszka po napoju (wypełniona kaszą, ryżem lub grochem), szeleszcząca reklamówka, gazeta.
Rodzic recytuje dzieciom wiersz, z zachowaniem odpowiedniego rytmu. Dziecko powtarza go. Następnie łączy tę czynność z klaskaniem.
Podczas instrumentacji klaskanie zastępuje gra na instrumentach.
Dziecko:
Kochamy naszą planetę------------- uderzają butelkami w rytmie 3 na raz
o podłogę, na dwa, trzy – butelką o butelkę,
przecież na niej mieszkamy-------------- potrząsają puszkami,
chcemy, by była piękna-------------uderzają rolką o rolkę,
dlatego o nią dbamy------------potrząsają puszkami,
Nie zaśmiecamy lasów ------------ zgniatają gazety,
w nich żyją zwierzęta ---------------- potrząsają puszkami,
to nasi przyjaciele ------------- szeleszczą reklamówkami,
każdy z nas o tym pamięta -----------potrząsają puszkami,
Chcemy mieć czystą wodę ----------uderzają butelkami w rytmie 3 na raz
o podłogę, na dwa, trzy – butelką o butelkę,
w jeziorach i oceanach-------------- potrząsają puszkami,
chcemy, by słońce świeciło ----------------prostują zgniecione kule z gazet,
na czystym niebie dla nas ---------------potrząsają puszkami.
2. Zabawa badawcza – oczyszczanie wody z wykorzystaniem prostego filtra. Potrzebne będą : słoiki, pędzle ubrudzone w farbie, duża plastikowa butelka, nożyczki, szmatka flanelowa, gaza lub lignina, węgiel drzewny, żwirek, piasek. Dzieci brudzą wodę w słoiku, płukając w niej pędzel ubrudzony w farbie rodzic pokazuje sposób wykonania prostego filtra oczyszczającego wodę. Rodzic wyjaśnia dzieciom, że aby woda mogła być używana przez ludzi, oczyszcza się ją i uzdatnia. Wymaga to jednak wysiłku pracujących przy tym ludzi oraz specjalnych filtrów, co pociąga za sobą duże nakłady finansowe. Podkreśla konieczność oszczędzania wody. Rodzic przecina dużą plastikową butelkę na wysokości 1/3 od jej dna. Dolna część butelki będzie stanowiła zbiornik na oczyszczoną wodę. Drugą część butelki rodzic odwraca szyjką do dołu, a następnie wypełnia ją: szmatką flanelową, gazą lub ligniną, węglem drzewnym, żwirkiem, a na końcu – piaskiem. Warstwy te powinny zająć około połowy wysokości butelki, którą rodzic nakłada na część butelki stanowiącą zbiornik oczyszczonej wody. Do tak przygotowanego filtru dzieci wlewają brudną wodę ze słoika i obserwują jej filtrowanie. Patrzą, jak wygląda oczyszczona woda. (W ten sam sposób można oczyścić wodę przyniesioną z rzeki, stawu lub kałuży).
III.
1.Porozmawiaj z rodzicami – W jaki sposób można oszczędzać wodę?
2. Rysowanie na temat: Jaki piękny jest świat!- przedstaw na obrazku
Piękno otaczającego nas świata, możesz wykorzystać naturalne elementy np.: zasuszone kwiaty itp.
ŚRODA- 22 KWIETNIA 2020
I
1. Porozmawiaj z rodzicami na temat: Co zanieczyszcza powietrze? Obejrzyj obrazki (załącznik nr 1). Powiedz TAK gdy przedstawione zdjęcie nie wpływa na zanieczyszczenie powietrza, NIE gdy obrazek przedstawia środki transportu lub sytuacje zagrażające środowisku. Dowiedz się w jaki sposób można przeciwdziałać zanieczyszczeniu powietrza (stosowanie specjalnych filtrów, katalizatorów, benzyny bezołowiowej…).
2. Posłuchaj dwukrotnie słów i melodii piosenki Ochroń Ziemię. Spróbuj zaśpiewać samodzielnie refren piosenki.
II
1. Obejrzyj film Staś i segregacja śmieci ( link w załączniku). Na jego podstawie powiedz, których odpadków nie można wyrzucać do śmietnika i dlaczego są one niebezpieczne (karta pracy nr 2).
2. Wykonaj z pomocą rodziców kartę pracy, cz. 4, s. 16 ( NOWE PRZYGODY OLKA I ADY) – propozycje zadań w załączniku nr 2.
III
1. Dość siedzenia. Czas zadbać o prawidłową postawę ciała. Usiądź w siadzie skrzyżnym. Tułów pochyl do przodu, dłonie ułóż na podłodze. Na hasło: Kwiatek rośnie, powoli prostuj tułów. Na hasło: Kwiatek wyciąga się do słońca – wyciągaj ręce jak najwyżej.
Na hasło: Kwiatek więdnie, powoli wracaj do pozycji wyjściowej. Ćwiczenie powtórz kilkakrotnie.
2. Obejrzyj, w jaki sposób ŚWIATOWY DZIEŃ ZIEMI uczcili Twoi koledzy z Przedszkola Miejskiego w Zambrowie. Posłuchaj uważnie treści wierszyków i piosenek (link w załączniku).
MIŁEGO OGLĄDANIA !!!
WTOREK 21 KWIETNIA 2020
I
1. Wczoraj poznawałeś i podpisywałeś drzewa, a dziś utrwalimy i rozszerzymy wiadomości o nich. Poszukaj w książkach, gazetach lub w internecie zdjęć drzew liściastych i iglastych. Postaraj się je nazywać, opowiedz rodzicom o ich wyglądzie. Postaraj się wypowiadać całym zdaniem.
2.Przypomnij sobie ogólną budowę drzewa- wytnij z gazety lub zwykłej kartki poszczególne elementy drzewa: korzenie, pień, gałęzie, koronę z liśćmi, nazwij części drzewa, Ułóż je we właściwej kolejności, Określ, które części rośliny rosną pod ziemią, a które nad nią.
3. Zabawa ruchowa – Leśny strumyk- rozstaw w swoim pokoju kilka przedmiotów, które będą drzewami Ty będziesz strumykiem, który biegnie między drzewami. Pokonaj tę trasę dwa razy, potem dwa razy na jednej nodze, następnie dwa razy na czworakach. Który sposób jest najszybszy? Możesz zmierzyć swój czas i zapisać swoje wyniki.
II
1. Poznaliście już nową literę H,h , to bardzo trudna litera do zapisania. Wykonaj jej portret korzystając z ulubionych przyborów.
2. Trochę ćwiczeń ruchowych- z gazet zgnieć pięć piłek i postaraj się trafić nimi do określonego celu , powtórz rzuty z większej odległości
III.
1. Porozmawiaj z rodzicami w ramach relaksu po obiedzie na temat: Kogo możemy nazwać przyjacielem przyrody?
Podają propozycje, a rodzic niechaj je zapisuje.
Przykładowe propozycje dzieci:
Przyjaciel przyrody: nie zrywa kwiatów; nie łamie gałązek drzew; nie śmieci; dokarmia ptaki (zwierzęta); oszczędza wodę, elektryczność; segreguje śmieci; lubi zwierzęta…
2. Poproś rodzica o wyszukanie piosenki o prastarym lesie ("Las" (sł: P. Brylski, muz. + śpiew B. Dzikowski) LAS – Śpiewanki.tv – piosenki dla dzieci) O czym ona opowiada? Czy potrafisz wymienić zwierzęta występujące w teledysku? A potrafisz policzyć ile zwierząt spotkały dzieci?
Narysuj jakie zwierzątko Ty chciałbyś spotkać w lesie.
Miłych ćwiczeń.
PONIEDZIAŁEK- 20 KWIETNIA 2020 ROKU
I
1.Posłuchaj z rodzicami piosenki Ochroń Ziemię (link w załączniku). Porozmawiaj na temat tekstu piosenki.
2. Posłuchaj opowiadania czytanego przez mamę (załącznik nr 1) .Co działo się z lasem i drzewami? Wyobraź sobie, że jesteś drzewem. Pokaż to ruchem lub gestami.
3.Obejrzyj razem z rodzicami zdjęcia drzew liściastych i iglastych (załącznik nr 2) . Spróbuj odczytać ich nazwy, porównaj wygląd.
II
1.Spróbuj podzielić na sylaby i głoski wyrazy: helikopter, hamak, Hubert. Policz i powiedz ile sylab i ile głosek jest w tych wyrazach. Wymień samogłoski i spółgłoski. Następnie spróbuj z pomocą rodziców wymienić inne słowa rozpoczynające się głoską h ( herbata, hotel, huta…) oraz mające ją w środku ( juhas, bohater…). Poproś o wyjaśnienie znaczenia wyrazów których nie rozumiesz. Pisz litery h, H po śladach, a potem – samodzielnie. Możesz wykorzystać kartę pracy (załącznik nr 3).
2.Posłuchaj opowieści W lesie (załącznik nr 4) Wykonuj to, o czym opowiada mama. Zaproś do zabawy tatę oraz rodzeństwo.
III
1.Obejrzyj z rodzicami film z cyklu Wędrówki Skrzata Borówki (link w załączniku). Odpowiedz ca pytanie: Co to jest las? Jeśli chcesz wykonaj z Tosią i Krzysiem leśną pracę plastyczną.
MIŁEJ ZABAWY !!!
PIĄTEK – 17 KWIETNIA 2020 ROKU
I
1. Wysłuchaj opowiadania AWANTURA NA WIEJSKIM PODWÓRKU (link w załączniku). Porozmawiaj z rodzicami na na temat jego treści: Jakie zwierzęta widzisz na obrazku? Co one robią ? O co się pokłóciły ? Kto pojawił się nad podwórkiem? Kto uratował przerażone kurczątko? Jaką nagrodę otrzymał Burek?
II
1. Obejrzyj kartę pracy ( załącznik nr 1). Z pomocą rodziców przeczytaj nazwy zwierząt oraz ich domów. Podziel nazwy wybranych obrazków na sylaby i głoski. Poproś rodziców o napisanie trzech dowolnych wyrazów. Pomaluj na czerwono nazwy samogłosek, a na niebiesko nazwy spółgłosek.
2. Jeśli możesz wykonaj kartę pracy ( załącznik nr 2). Pomaluj obrazki przedstawiające zwierzęta. Porozmawiaj z rodzicami na temat korzyści wynikających z hodowli zwierząt.
III
1. Poćwicz swój oddech przy zabawie KURKI (link w załączniku). Będą ci potrzebne: słomka, papierowy kubek, gumowa rękawiczka, papier kolorowy, klej lub taśma samoprzylepna, nożyczki, czarny pisak.
MIŁEJ SOBOTY I JESZCZE MILSZEJ NIEDZIELI !
CZWARTEK - 16 KWIETNIA 2020 ROKU
I.
1. Czy znacie popularne przysłowia, których bohaterami są zwierzęta;
Spróbujcie razem z rodzicami wyjaśnić ich znaczenie. Może znacie jeszcze jakieś inne przysłowia?
-Gdyby kózka nie skakała, toby nóżki nie złamała.
-Zapomniał wół, jak cielęciem był.
-Koń ma cztery nogi i tak się potyka.
-Pasuje jak wół do karety.
-Nie kupuj kota w worku.
Postaraj się rytmicznie wypowiadać przysłowia; ilustrując je ruchem –klaskanie, tupanie, pstrykanie, klepanie kolan, głaskanie brzuszka itp.
2. Zabawa ćwicząca równowagę „Spacer kotka”- wyznacz trasę np. z kuchni do pokoju, teraz pokonaj ją bez dotykania podłogi, możesz rozłożyć sobie „pomocne kamienie” np. papucie, poduszki, Bądź ostrożny!!!
II.
1.Poproś rodzica o przeczytanie opowiadania „Uparty kogut” Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby /w załączniku/
- Czy rozumiesz znaczenie słowa uparty?
− Kogo nazywamy upartym?
− Czy zwierzęta też mogą być uparte?
− Czy znacie takie zwierzęta?
2. Postaraj się narysować ilustrację do opowiadania z wykorzystaniem dowolnych przyborów plastycznych.
III.
1. Posłuchaj zagadek. Czy potrafisz je rozwiązać? A może zadasz swoją zagadkę rodzicom? /załącznik/
Kto jest rozwiązaniem zagadek?
2. Czy pamiętasz jak robiliśmy masę solną? Przypomnijmy sobie, bo będzie teraz potrzebna do ulepienia zwierzątek. Jeśli rozwiązaliście zagadki to wiecie już jakie zwierzątka trzeba wykonać.
Oto przepis na masę solną:
-szklanka mąki
-szklanki soli
- dla zapachu i koloru można dodać trochę budyniu lub kisielu
- wszystko wyrabiamy dodając wody
3. Wyschnięte zwierzątka możesz pomalować farbami lub pisakiem, dodać elementy dekoracyjne np. guziki, koraliki, piórka
Miłych zabaw i zadań
ŚRODA - 15 KWIETNIA 2020 ROKU
I
1. Obejrzyj bajkę O ZWIERZĘTACH W GOSPODARSTWIE (link w załączniku). Zwróć uwagę na odgłosy wydawane przez zwierzęta.
2. Posłuchaj czytanego przez mamę wiersza „Podwórkowa awantura” (załącznik nr 1). Naśladuj odgłosy zwierząt.
Porozmawiaj na temat jego treści.
3. Obejrzyj wraz z rodzicami kartę pracy ZWIERZĘTA I ICH DZIECI (załącznik nr 2). Nazwij zwierzęta oraz ich potomstwo.
II
1. Posłuchaj opowieści WYCIECZKA NA WIEŚ (załącznik nr 3). Wykonuj gesty proponowane przez mamę.
2. Obejrzyj film WIOSENNE PRACE NA WSI (link w załączniku). Porozmawiaj z rodzicami na temat jego treści.
3. Jeśli możesz pomaluj WESOŁY OBRAZEK (załącznik nr 4). Powiedz jakie zwierzęta na nim widzisz.
III
1. Wyobraź sobie, że twój dywan to WIEJSKA ZAGRODA. Zmierz jej długość i szerokość przy pomocy stóp (palce jednej stopy dotykają pięty drugiej stopy) . Następnie poproś o to samo mamę i tatę. Zastanów się dlaczego wyszły wam różne wyniki pomiaru.
2. Posłuchaj piosenki CO SŁYCHAĆ NA WIEJSKIM PODWÓRKU ? Naśladuj ruchy przedstawione na filmie (link w załączniku).
MIŁEGO DNIA !
WTOREK 14 KWIETNIA 2020
Witamy po świętach. Proponujemy kolejne zadania i zabawy. W tym tygodniu zajmiemy się wiosną na wsi,
a dziś poznamy kolejną literę.
I.
1.Wiejskie podwórko- ułóż kilka zdań na temat zwierząt z wiejskiego podwórka. Zabawę rozpoczyna rodzic wypowiadając pierwsze zdanie np. Po podwórku kroczy kaczka, a za nią żółte kaczuszki. Następne zdania układają dzieci /możecie wykonać obrazki wiejskich zwierząt/
2. Teraz kilka porannych ćwiczeń
Ćwiczenia tułowia – skłony – Kogut zasypia - w siadzie klęcznym, wykonaj skłon tułowia w dół, z dotknięciem głową kolan – kogut
chowa głowę w piórka. Potem powoli prostuj się i ustaw głowę prosto.
• Ćwiczenie równowagi – Na grzędzie- zamieniasz się w kurę i przechodzisz, stawiając nogę za nogą, po sznurku, tak, aby z niego nie spaść.
II.
1. Dziś poznamy nową literę Ż, ż z wykorzystaniem wyrazu podstawowego –żubry.
Postaraj się podzielić słowo żubry na sylaby i na głoski. Policz, ile w słowie żubry jest sylab, a ile głosek. Wymień inne słowa, w których głoskę ż słychać na początku (żaba, żurek, żyrafa…), w środku (leżak, jeżyny, kałuża…) zwróć uwagę, że głoska ż na końcu słowa jest często słyszana jak głoska sz, np. w słowie garaż.
Teraz postaraj się zbudować schemat słowa żubry z białych cegiełek, ile sylab słyszysz w słowie żubry. Rozsuwaj cegiełki i wymawiaj sylaby głośno. Następnie układaj tyle cegiełek, ile głosek słychać w słowie żubry – wymawiaj głoski głośno, dotykając kolejno kartoników.
Takie same ćwiczenia wykonaj ze słowem Żaneta.
Teraz zbuduj model słów: żubry, Żaneta. Z wykorzystaniem cegiełek czerwonych i niebieskich. Głoska ż jest spółgłoską i oznaczamy ją na
niebiesko. Pod schematami słów zaznacz miejsca głoski ż niebieskimi cegiełkami. Uzupełnij modele słów: żubry, Żaneta, niebieskimi i czerwonymi cegiełkami.
2. Teraz trochę ćwiczeń- powtórz wcześniejsze zabawy jeszcze raz Kogut zasypia i Na grzędzie
III.
1. Teraz poproś rodzica o pokazanie litery Ż, ż małej i wielkiej, drukowanej i pisanej. Określ ich wygląd. Postaraj się teraz napisać literę w powietrzu, palcem na podłodze, na kartce po śladzie, a potem samodzielnie.
2. Zabawa Rodziny – wykonaj rodzinny portret zwierząt z wiejskiego podwórka, możesz rysować samodzielnie lub wkleić wycięte obrazki. Nazwij członków rodzin z wiejskiego podwórka
− kogut, kwoka, kurczątko
− krowa, byk, cielątko
− klacz, ogier, źrebak
− kaczor, kaczka, kaczątko
− baran, owca, jagnię
− kozioł, koza, koźlątko
− knur, locha, prosię
Miłych ćwiczeń.
PIĄTEK 10 KWIETNIA 2020 ROKU
I
1. Obejrzyj obrazki jajek ( kurze, przepiórcze, strusie ), porównaj ich wielkość i kolorystykę, kształt (załącznik nr 1). Podaj przykłady zwierząt, które wykluwają się z jajek . Zapytaj mamę jakie potrawy z jajek przygotuje na święta.
2. Wyobraź sobie, że jesteś pisanką. Delikatnie turlaj się po dywanie w różnych kierunkach, zwracaj uwagę na zachowanie zasad bezpieczeństwa.
II
1. Posłuchaj czytanego przez osobę dorosłą wiersza Władysława Broniewskiego – ŚMIGUS DYNGUS. Porozmawiaj na temat jego treści. Poproś o wyjaśnienie, jak rozumiany był ten zwyczaj dawniej (załącznik nr 2).
2. Maszeruj po obwodzie koła. W tym czasie mama czyta głośno treść wiersza. Na słowo: Śmigus – klaszcz w ręce, a na słowo: Dyngus – tup nogą. Po skończonej recytacji naśladuj polewanie rodziców wodą.
III
1. Posłuchaj ponownie słów i melodii piosenki PISANKI, KRASZANKI, SKARBY WIELKANOCNE… i obejrzyj teledysk .
2. Obejrzyj KARTKĘ WIELKANOCNĄ (załącznik nr 3).Opowiedz co na niej widzisz. Poproś mamę lub tatę o przeczytanie treści świątecznych życzeń. Zastanów się i powiedz, czego ty chciałbyś życzyć najbliższym. Jeśli możesz z pomocą osoby dorosłej zrób z niej ŚWIĄTECZNE PUZZLE i przyklej je ładnie na kolorową kartkę.
Wesołych Świąt życzy: P. Ania, P. Małgosia i P. Basia
CZWARTEK 09.04.2020
I.
1.Zabawa Ciepło, zimno, pod hasłem: Szukamy jajka- tę zabawę znacie możecie pobawić się z rodzicami lub rodzeństwem, tym razem trzeba schować jajko, najlepiej ugotowane na twardo lub czekoladowe
2.Teraz trochę poćwiczymy dłonie- poproś rodzica o narysowanie połowy pisanki, twoim zadaniem jest narysowanie drugiej połówki pisanki tak, aby stanowiły całość. Teraz zamiana: Ty rysujesz ,rodzic kończy.
II.
1. Teraz trochę muzyki. Wybierz piosenkę do której stworzysz akompaniament. Będą potrzebne instrumenty: pokrywka, drewniane łyżki, widelec lub inne wybrane przez Ciebie sprzęty domowe. To będzie niezwykła orkiestra, teraz wysłuchaj piosenki i spróbuj wystukać rytm, zastanów się, które instrumenty będą tu najbardziej pasować. Przypomnij sobie jak tworzyliśmy orkiestrę w szkole i do dzieła.
2. Wykonaj koszyczek wielkanocny z wytłaczanki po jajkach. Może to być koszyczek na dowolną ilość jajek. Z pomocą rodzica odetnij fragment wytłaczanki, potem postaraj się ją pomalować lub dowolnie ozdobić. Teraz trzeba zrobić uchwyt np. z kartonu, drucika, sznurka. Wiem, że macie dużo wspaniałych pomysłów możecie je wykorzystać.
III.
1. Wykonaj portret litery F,f dowolną techniką
2. Cała Polska czyta dzieciom- poproś rodzica o przeczytanie książeczki z Twojej biblioteczki. Wybierz jedną ze stron i policz ile liter F,f na niej się znajduje. Wybierz trzy wyrazy z literą F,f i narysuj cegiełki do ich budowy: białe-głoski, jeśli potrafisz to pokoloruj niebieskie –spółgłoski, czerwone- samogłoski
Miłego dnia
ŚRODA 8.04.2000 ROKU
I
1.Posłuchaj piosenki – PISANKI, KRASZANKI, SKARBY WIELKANOCNE… i obejrzyj teledysk ( załącznik nr 1).
2.Poproś osobę dorosłą o przeczytanie ciekawostek związanych ze ŚWIĘTAMI WIELKIEJ NOCY (załącznik nr 2).
II
1. Posłuchaj czytanego przez mamę opowiadania GIPSOWE PISANKI. Porozmawiaj na temat jego treści (załącznik nr 3).
2. Podziel na głoski i sylaby wyrazy: FARBY, FOKA , FRANEK. Policz na którym miejscu znajduje się nowa litera. Poproś tatę o napisanie tych wyrazów na kartce. Pomaluj na niebiesko spółgłoski, a na czerwono samogłoski.
3. Pisz palcem nową literkę (małą i wielką) w powietrzy, na blacie biurka, na plecach mamy… . Poproś rodziców o napisanie liter F, f. Pisz je po śladzie ,a później samodzielnie. Możesz wykorzystać kartę pracy(załącznik nr 4).
III
1.Pobaw się wykorzystując rymowankę JAJECZKO, JAJECZKO JESTEŚ PISANICZKĄ. Wypowiadaj ją dzieląc każdy wyraz na sylaby i łącz tę czynność z odpowiednimi ruchami: jedna sylaba – przysiad, druga – wyprost (naprzemiennie).
2. Wykonaj z pomocą rodziców wielkanocną pisankę (załącznik nr 5).
MIŁEGO DNIA !!!
WTOREK 07.04.2020
I
1. Kolorowanka – Pisanka.
Poproś rodzica lub narysuj samodzielnie dużą pisankę, przygotuj pędzelek, kubeczek z wodą i farby. Pomaluj pisankę wg własnego pomysłu. Poczytaj z rodzicami wybrane wiadomości na temat „Skąd wzięła się pisanka?”
II
1. Dobieranie wyrazów do obrazków.
Poszukaj w gazetach zdjęć: pisanki, palmy, baby, mazurka,
baranka lub wykonaj własne obrazki. Teraz z pomocą rodziców wykonaj napisy: pisanka, palma, babka, mazurek. Wytnij obrazki i wyrazy. Teraz dobierz nazwy do obrazków. Wymieszaj je i spróbuj jeszcze raz potem przyklej na kartce. Z czym kojarzą Ci się te obrazki i podpisy? y czynniki wpływają na 2. Teraz trochę gimnastyki!!!! Wytnij z gazet lub kartonów 10 dużych pisanek, ułóż je w niewielkich odstępach w linii prostej- teraz wykonaj ćwiczenia:
- bieg slalomem między pisankami,
- skoki slalomem na jednej nodze, obunóż
- slalom na czworakach
- slalom na czworakach tyłem- a teraz Twoje pomysły
rozmieszczenie ludności w Ameryce. Poznasz słabo i gęsto zaludnione obszary tego kontynentu. Dowiesz się, co to są, gdzie występują oraz w jaki sposób powstają silnie zurbanizowane obszary nazywane
III
1. Ćwiczenia z pisankami.
Wytnij dwa koszyczki i pisanki: 6 zielonych, 4 czerwone, 5 żółtych, 4 niebieskie./ mogą tez być przedmioty rzeczywiste/ Teraz będziemy ćwiczyć liczenie i układanie zapisów matematycznych:
• Wyjmowanie pisanek z koszyczków, przeliczanie ich.
− Ile pisanek jest w pierwszym koszyczku? (6 zielonych, 4 czerwone).
− Ile pisanek jest w drugim koszyczku? (5 żółtych, 4 niebieskie).
- Liczenie wszystkich pisanek w koszyczkach.
-Układanie zapisów matematycznych.
Pierwszy koszyczek
6 (zielonych) + 4 (czerwone) = 10 pisanek
Drugi koszyczek
5 (żółtych) + 4 (niebieskie) = 9 pisanek
- Porównywanie liczebności pisanek w koszyczkach.
10 > 9, 8<9, 7=7
Miłego pisankowego liczenia
PONIEDZIAŁEK 6.04.2020 ROKU
I
1.Posłuchaj z zamkniętymi oczami utworu A. Vivaldiego - WIOSNA. Otwórz oczy i opowiedz osobie dorosłej co wyobrażałeś sobie w trakcie słuchania. Następnie obejrzyj ilustrację zdjęciową do utworu. Porównaj ją ze swoimi wyobrażeniami ( link wysłany mailem do rodziców).
2. Odgadnij, czy zdania wypowiedziane przez mamę są prawdziwe, czy fałszywe. Jeśli stwierdzisz, że zdanie jest prawdziwe wykonaj pięć skoków pajacyka, jeśli fałszywe zrób pięć przysiadów ( zdania w załączniku).
II
1. Poproś osobę dorosła o przeczytanie zagadek. Rozwiąż je ( zagadki w załączniku). Wskaż zdjęcie odpowiedniego ptaka ( zdjęcia w załączniku). Podziel ich nazwy na głoski i sylaby.
2. Zaproponuj tacie pokazanie na globusie( atlasie geograficznym, mapie świata – załącznik) drogi ptaków z ciepłych krajów do Polski. Pokaż na globusie Egipt – miejsce, gdzie zimują nasze bociany. Potem pokaż Polskę i wskaż drogę, jaką muszą przebyć bociany wracające do kraju. Powiedz, co bociany musiały mijać, wracając do nas.
III
1. Wykonaj ( jeśli masz teką możliwość ) WIOSENNE PUZZLE – załącznik. Pokoloruj ułożony obrazek. Jeśli nie możesz wydrukować karty pracy, opowiedz mamie, w kilku zdaniach, co na nim widzisz.
2.Obejrzyj z rodzicami film - PTAKI WIOSNĄ ( link wysłany mailem do rodziców).
MIŁEGO PONIEDZIAŁKU !!!
PIĄTEK 3 KWIETNIA 2020 ROKU
I
1.Wykonaj proste ćwiczenia gimnastyczne: prawa ręka poziomo w bok, lewa – pionowo w górę, prawa ręka poziomo w przód, lewa – pionowo w górę; prawa ręka poziomo w przód, lewa – pod kątem w górę; prawa ręka pod kątem w górę, lewa – pod kątem w dół ; zaciskanie prawej dłoni przy jednoczesnym rozchylaniu lewej; uderzanie czubkami palców obydwu dłoni o blat stołu, na zmianę: wewnętrzną stroną dłoni i zewnętrzną stroną dłoni; zaciśnięcie pięści wokół kciuka, unoszenie po jednym placu dłoni opartej palcami o stół.
2. Pobaw się aktywnie razem z Pipi - odcinek I „Rozgrzewka” ( link wysłany mailem do rodziców).
II
1. Poproś rodziców o napisanie na kartce drukowanymi literami wyrazów: WIOSNA, ZAWILEC, BOCIAN, KROKUS, SKOWRONEK. Pomaluj w nich niebieską kredką wszystkie spółgłoski, a kredką czerwoną wszystkie samogłoski. Porównaj ich liczbę.
2. Wykonaj razem z rodzicami kartę pracy „WIOSNA”. Jeśli możesz pokoloruj ją.
III
1.Wykonaj z pomocą mamy wiosenną sałatkę owocową lub warzywną z produktów dostępnych w domu. SMACZNEGO !!!
2. Zrelaksuj się przy swojej ulubionej muzyce.
MIŁEGO DNIA !!!
CZWARTEK 2 KWIETNIA 2020 R0KU
I
1. Zabawa twórcza – Ptaki z figur.
Do tej zabawy będą potrzebne klocki lub kartoniki w kształcie figur geometrycznych. Możesz je narysować /koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt/ i wyciąć. Ułóż z tych figur geometrycznych wymyślone przez siebie ptaki. Przelicz, ile klocków z kształcie danych figur zostało użytych.
II
1. Pamiętaj o swojej kondycji fizycznej. Oto kilka propozycji:
Rozwijanie świadomości własnego ciała.
• Wirujący bączek – ślizgaj się w kółko na brzuchu, a następnie na plecach.
• Chowamy się – w siadzie, przyciągaj kolana do głowy, chowaj głowę; prostuj się do pozycji leżącej.
• Gorąca podłoga – biegaj z wysokim unoszeniem kolan.
• Na szczudłach – postaraj się chodzić na sztywnych nogach. Zdobywanie pewności siebie i poczucia bezpieczeństwa w otoczeniu.
• Przez tunel – postaraj się stworzyć tunel z krzeseł i przechodź pod nim pełzając na brzuchu i na plecach
III
1. Cała Polska czyta dzieciom -słuchanie opowiadania K. Różyckiej O żółtym tulipanie ( tekst wysłany mailem do rodziców) .Zapoznanie z rozwojem tulipana.
2. Wiosna idzie przez świat – poznajemy nową technikę plastyczną Malowanie na kartkach pokrytych solą - kartkę pokrywasz dowolnym klejem i posypujesz solą, zaczekaj 10 min do wyschnięcia, usuń sól, która się nie przykleiła, cała kartka powinna być pokryta solą. Teraz zamknij oczy niechaj Twoja wyobraźnia przywoła wiosnę. Delikatnie umocz pędzel w farbie i dotykaj soli, zobaczysz jak barwy przenikają sól tworząc niezwykły obraz. Jakich barw użyjesz?
2. Narysuj to, czego potrzebują rośliny, żeby rosnąć – jeśli potrafisz możesz swoje rysunki podpisać
3. Jeśli masz w domu cebulę to wsadź ją do ziemi w doniczce, postaw w słonecznym miejscu najlepiej na oknie, podlewaj i obserwuj. Ciekawe co się wydarzy?
Miłych zabaw i doświadczeń
ŚR0DA 1 KWIETNIA 2020 R0KU
I
1. Posłuchaj odgłosów ptaków: szpaka, czajki, skowronka i bociana (linki wysłane mailem do rodziców). Porównaj wygląd ptaków. Podziel ich nazwy na sylaby i podaj ich liczbę.
2. Posłuchaj piosenki "WIOSNA, WIOSENKA" ( link wysłany mailem do rodziców). Porozmawiaj na temat jej treści.
3. Pobaw się z osobą dorosłą. Na hasło: Skowronek, zatrzymaj się, połóż na brzuchu, podnieś łokcie nad podłogę, naśladuj obserwowanie ptaka przez lornetkę. Na hasło: Przebiśnieg, wykonuj przysiad i patrz na podłogę – przyglądaj się kępce przebiśniegów wyglądających spod śniegu. Na hasło: Kałuża, udawaj że przeskakujesz przez nią.
II
1. Posłuchaj opowiadania „ Gdzie budować gniazdo?” ( tekst wysłany mailem do rodziców). Porozmawiaj na temat jego treści.
2. Popatrz na zapis wyrazów: jabłko i jajko ( karta pracy). Podziel je na głoski i sylaby. Policz na którym miejscu znajduje się nowa głoska. Zaz
nacz ją kolorem niebieskim. Pisz starannie nową literkę.
III
1. Posłuchanie fragmentu wiersza "O dwunastu braciach". – kwiecień ( tekst wysłany mailem do rodziców). Wymień nazwy wszystkich miesięcy.
2. Wyobraź sobie, że jesteś bocianem. Naśladuj ruchem i głosem bociana, o którym opowiada rodzic:" Bocian chodzi powoli po łące, czasem dotknie czegoś dziobem. Następnie zatrzymuje się, staje na jednej nodze i wypatruje. Czatując, czasem porusza dziobem, piórami, zaklekoce głośno. Myśli: „Nie ma nic smacznego, są tylko żaby, a jednak lepszy rydz niż nic” i łapie żaby. Potem odlatuje do swojego starego gniazda, które ma od lat".
3. Pokoloruj sylwetkę bociana ( karta pracy ).
BAW SIĘ DOBRZE !!!
Wtorek 31 marca 2020
-Wykonaj własne elementy do ćwiczeń oddechowych - wytnij 10 kwiatków z papieru lub gazet, 10 listków, 5 chmurek, słoneczko. Zachowaj je w kopercie lub pudełeczku po jogurcie przydadzą się w codziennych ćwiczeniach
-Ćwiczenie oddechowe – Łąka wiosną.
Potrzebne będą: zielona kartka, wykonane elementy z papieru i słomka.
Rozłóż przed sobą zieloną kartkę – łąka. Twoim zadaniem jest stworzenie wiosennej łąki poprzez przeniesienie na kartkę elementów za pomocą słomki.
-Zadania matematyczne "Wiosna na łące"
Postaraj się układać zadania do działań np.:2 + 3 = 5, 3-2=1.Odczytaj je i wykonaj ilustrację do zadania. Wykorzystaj w tworzeniu zadań wycięte wcześniej elementy, pomogą Ci w poprawnym liczeniu.
-Zabawa ruchowa z książką na głowie: postaraj się przejść do łazienki z książką na głowie, umyj ręce, potem przejdź do kuchni na lodówce wystukaj palcem głoski w imieniu mamy, wyklaskaj sylaby w imieniu taty, wróć do miejsca z, którego wyruszyłeś. Jeśli książka nadal jest na twojej głowie jesteś MISTRZEM RÓWNOWAGI, jeśli nie próbuj dalej.
Teraz możesz stworzyć takie zadanie dla rodzica lub rodzeństwa
- Praca plastyczna -Kalendarz pogody
Podziel kartkę na 6 okienek- zaczniemy od wtorku 1 kwietnia
Każdy dzień to jedno okienko, obserwuj codziennie pogodę i zaznaczaj ją w odpowiednim okienku twojego kalendarza pogody. Poproś rodzica o pomoc w zapisaniu nazwy dnia tygodnia lub daty.
Jakie elementy pogody możesz zaznaczyć?/wiatr, słońce, śnieg, ulewa, mgła, temperatura/
Obejrzyj prognozę pogody w wiadomościach telewizyjnych. W jaki dzień zakończysz swój kalendarz pogody?
Poniedziałek 30 marca 2020
I
1.Poproś osobę dorosłą, aby cicho wypowiadała kolejne litery alfabetu, a ty w dowolnej chwili powiedz: "stop" i podaj określenie, które twoim zdaniem pasuje do wiosny. Musi ono zaczynać się na głoskę, na której zatrzymał się rodzic, np.:
k – wiosna jest kolorowa ,
p – wiosna jest pachnąca,
s – wiosna jest słoneczna, r – wiosna jest radosna.
2. Jesteś bocianem poszukującym żab na łące. Chodź po pokoju, wysoko unosząc kolana. Co pewien czas zatrzymuj się, stań na jednej nodze, wystawiają złączone dłonie przed siebie, rytmicznie poruszaj nimi jak dziobem i powtarzaj: "Kle, kle, kle, żabki mi się chce".
Teraz jesteś żabką uciekającą przed bocianem. . Naśladują skoki żabek.
II
1.Podziel na głoski i sylaby wyrazy: ŁODYGA, POŁOWA, TYTUŁ, ŁOPATKA. Określ na którym miejscu w tych wyrazach występuje spółgłoska Ł.
2. Pisz starannie po śladzie nową literkę (karta pracy-załącznik w mailu rodziców).
3.Wyobraź sobie, że jesteś słoneczkiem, które wschodzi i zachodzi. Stopniowo podnoś się z przysiadu do stania, wyciągając ręce w górę i obracając się wokół własnej osi – słonko wstało i świeci, następnie powoli wracaj do przysiadu i kul się – słonko zaszło. Powtórz ćwiczenie kilka razy.
III 1.Wysłuchaj bardzo uważnie przeczytanego przez osobę dorosłą wiersza "Wiosna i moda" (załącznik w mailu rodziców)
2. Zaprojektuj i wykonaj dowolną techniką sukienkę PANI WIOSNY.
PRZYJEMNEJ ZABAWY!
PIĄTEK 27 marca 2020roku
POZNAJEMY WIOSNĘ:
-Podaj atrybuty wiosny. Rodzice na kartonie, pudełku po butach lub innym niepotrzebnym już papierowym materiale zapisują wasze wypowiedzi
Wiosna jest…
-Zabawa ruchowa "Podglądamy przyrodę". Możesz wykorzystać rolki po papierze toaletowym jako lornetki Dzieci, w leżeniu przodem (na brzuchu), naśladują obserwowanie przyrody przez lornetki.
Trzymają przed oczami lornetki i co chwilę starają się podnieść łokcie tak, aby nie dotykały podłogi.
- Zabawa "Czy to już wiosna?"
Wytnij zielony kartonowy listek – możesz go zwyczajnie pokolorować na zielono. Rodzice będą wypowiadać różne informacje, a Ty podniesiesz w górę zielony, listek wtedy, kiedy usłyszysz informację zapowiadającą Wiosnę np.
-Po trawie chodzą bociany.
- W lesie wyrosły prawdziwki i kurki.
- Mocno świeci słońce i dni są coraz dłuższe.
- W ogrodzie zakwitły przebiśniegi i krokusy.
- Dzieci zjeżdżają z górki na nartach.
- Na drzewach pojawiły się zielone listki.
- Wieje mroźny wiatr i sypie śnieg.
- Nad stawem kumkają żaby
Przysłowia o wiośnie
Postaraj się wspólne z rodzicami wyjaśnić znaczenia przysłów związanych z wiosną:
1.Jaskołka i pszczółka lata, znakiem to wiosny dla świata.
2.A jak wiosna liście splata, puszczaj zimę, czekaj lata.
3.Pierwsza jaskółka wiosny nie czyni.
Praca plastyczna:
Postaraj się wykonać ilustrację do wybranego przysłowia o wiośnie.
Wykorzystaj różnorodne narzędzia plastyczne: kredki, farby , pisaki, nożyczki. Na odwrocie zapiszcie wspólnie z rodzicami przysłowie, będziemy odgadywać je po powrocie do szkoły.
Miłej robótki
Czwartek 26 marca 2020r.
I
1.Poproś mamę lub tatę o narysowanie na kartce z bloku rysunkowego wazonu. Ozdób go według własnego pomysłu. Przygotuj nożyczki, szare gazety i klej. Na wazonie przyklej paski papieru wydarte z szarych gazet (gałązki); doklej po obu stronach gałązek wydarte z gazet niewielkie owale – bazie.
II
III
3.Wymyśl zdania, jakimi powitałbyś wiosnę. Z pomocą osoby starszej ułóż z nich krótkie opowiadanie.
4.Wykonaj kilka prostych ćwiczeń gimnastycznych z użyciem gazet. Weź fragment gazety spaceruj z gazetami, wachlując się nimi – wieje lekki wiatr, zwijaj gazety i uderzaj się nimi w różne części ciała – wieje mocny wiatr, rozkładaj gazety na podłodze, uderzaj w nie palcami – pada deszcz, rozrywają gazety na kawałki; rób to szybko i nerwowo – jest burza, zbieraj kawałki gazety, rób z nich kule – przyroda uspokaja się po burzy, rzucaj papierowe kule do kosza – powoli nadchodzi wiosna.
Środa 25 marca 2020 r.