Integracja i dezintegracja
sensomotoryczna
W każdym momencie naszego życia ośrodkowy układ nerwowy odbiera za pomocą receptorów
szereg informacji dotyczących stanu środowiska zewnętrznego.
Informacje te odbierane są przez wyspecjalizowane receptory i przekazywane do mózgu.
Powyższe informacje są segregowane, eliminowane (redukcja informacji nieistotnych z punktu
widzenia C.V.N.), identyfikowane, wzmacniane (informacje istotne dla C.V.N.), a następnie
integrowane z informacjami już posiadanymi – aby odpowiedzieć (na dane bodźce)adekwatną
reakcją ruchową.
Twórcą metody – koncepcji SI (integracji sensomotorycznej) jest amerykańska terapeutka -
dr A.Jean Ayres. Wyodrębniła ona (J.Ayres) podstawowe układy zmysłów:
- układ westybularny
- układ prioprioceptywny
- układ dotykowy
Układ westibularny składający się z łagiewki, woreczka kanałów półkolistych oraz ślimaka -
odpowiada za przetwarzanie i interpretowanie bodźców słuchowych (ślimak) oraz bodźców
związanych działaniem siły grawitacji, a także przyspieszeniami liniowymi i kątowymi
(kanały półkoliste, łagiewka, woreczek). Układ ten umożliwia określenie położenia ciała
w stosunku do powierzchni ziemi oraz umożliwia wyzwalanie odruchów niezbędnych dla
utrzymania pozycji ciała w spoczynku i w ruchu.
Układ prioprioceptywny (czucia wewnętrznego), którego receptory położone są w mięśniach,
ścięgnach oraz powierzchniach stawowych i okostnej – odpowiada za poczucie cielesnej obecności
ciała, prawidłowe napięcie mięśniowe, odczuwanie ciężaru ciała i położenie poszczególnych
jego części w przestrzeni, ocenę odległości, a także poruszanie poszczególnymi częściami
ciała bez kontroli wzroku. Układ prioprioceptywny kształtuje również tworzenie somatognozji -
czyli prawidłowego schematu i adekwatnego obrazu ciała.
Układ dotykowy (taktylny) rozpoznaje i przetwarza bodźce dotyczące: dotyku, ucisku i wibracji
oraz temperatury. Układ dotykowy odpowiedzialny jest za wczesne poznawanie przedmiotów,
poznawanie własnego ciała oraz odpowiada również za prawidłowy rozwój emocjonalny
dziecka (przytulanie i głaskanie dziecka sprzyja jego rozwojowi).
Dezintegracja.
Mikrouszkodzenia ośrodkowego układu nerwowego są przyczyną zaburzeń integracji sensorycznej.
Nieprawidłowo przetwarzane bodźce sensoryczne są przyczyną dezintegracji sensorycznej, której
objawy możemy podzielić na:
- objawy zauważalne i najczęściej zgłaszane przez rodziców i nauczycieli.
- objawy występujące podczas obserwacji klinicznej.
- objawy wynikające z nadwrażliwości lub z niedowrażliwości poszczególnych układów
zmysłów.
Powyższe objawy zauważone przez rodziców i nauczycieli, zdiagnozowane przez terapeutów
w ramach obserwacji klinicznej lub poprzez zastosowanie odpowiednich testów – usprawniane są
według określonych zasad przez wyspecjalizowanych terapeutów (SI).
Zasady terapii:
- wykorzystujemy fantazję dziecka; zaczynamy w wieku niemowlęcym, przedszkolnym i szkolnym.
- staramy się aby terapia obejmowała więcej niż jeden układ sensoryczny (układ westibularny-
błędny; układ prioprioceptywny – czucia wewnętrznego oraz taktylny – dotykowy).
- dane zadanie ma być wyzwaniem; nie powinno przekraczać możliwości dziecka.
- podłożem określonego zadania sensorycznego ma być ciekawy temat (tworzymy fabułę).
- wykorzystujemy potrzebę ruchu i ciekawości dzieci.
- nie zmuszamy do aktywności i pozycji, których dziecko nie akceptuje.
- określoną aktywność (sensomotoryczną)podajemy w wielu wariantach.
- staramy się, aby dziecko same kontrolowało szybkość ruchu.
- atmosfera (podczas zajęć SI) powinna być przyjazna i dawać dziecku poczucie bezpieczeństwa.
- staramy się również wzmacniać wiarę dziecka we własne siły oraz możliwość pokonywania trudności.
- każdą terapię kończymy sukcesem dziecka (pokonywaniem trudności w wykonaniu danego
zadania – np. przezwyciężeniem niepewności grawitacyjnych).
Janusz Hołyński.

Wady postawy
Ogólnie określa się – że przez prawidłową postawę rozumiemy taki układ
poszczególnych odcinków ciała względem siebie, który umożliwia harmonijne ich
funkcjonowanie jako całości. – przy znormalizowanym (prawidłowym) napięciu
posturalnym . Za prawidłowy rozkład i wielkość napięcia posturalnego odpowiada
sprawnie funkcjonujący układ nerwowy.
Postawa ciała nie jest stała i zmienia się na przestrzeni czasu (w zależności od
wieku osoby ocenianej oraz różnorodnych czynników). Inna jest postawa małego
dziecka, osoby dorosłej, czy osoby w podeszłym wieku.
Na postawę mogą mieć wpływ różnorodne czynniki, które nieustannie ją modyfikują –
nie zawsze w pożądanym kierunku.
Wzorzec posturalny, która odbiega od przyjętych standardów – gdzie występują
okresowe lub trwałe zaburzenia (postawy ciała) – związane z niewydolnością układu
narządu ruchu (układ mięśniowy, kostny, więzadłowo-torebkowy) oraz funkcji
narządu ruchu położonych peryferyjnie (np. stopy koślawe, kolana koślawe, itp.) –
określamy jako wadliwą.
Ze względu na przyczyny wady postawy można podzielić na wrodzone i nabyte:
spowodowane czynnikami fizjologicznymi, morfologicznymi oraz warunkami
środowiska zewnętrznego.
Do osobnej grupy wad postawy możemy zaliczyć deficyty posturalne w
płaszczyźnie strzałkowej np.:
a) Plecy wklęsło-wypukłe (gdzie występuje pogłębienie kifozy piersiowej i lordozy
lędźwiowej)
b) Plecy wklęsłe (występuje wyraźne przodopochylenie miednicy i powiększenie
lordozy lędźwiowej, nawet kosztem kifozy piersiowej)
c) Plecy płaskie, które charakteryzują się zmniejszeniem anatomicznych krzywizn
kręgosłupa w płaszczyźnie strzałkowej (kifozy piersiowej, lordozy lędźwiowej,
lordozy odcinka szyjnego kręgosłupa itp.)
d) Plecy okrągłe, w których występuje tendencja do ustawienia miednicy w
tyłopochyleniu, znacznym zniesieniu lordozy lędżwiowej oraz pogłębieniu
kifozy piersiowej. Często towarzyszy również zmniejszenie krzywizny w
odcinku szyjnym- lordozy szyjnej.
Trójpłaszczyznową wadą postawy jest skolioza, którą błędnie określa się jako boczne
skrzywienie kręgosłupa. Skolioza jako wada postawy ( podobnie jak w/w wady w
płaszczyżnie strzałkowej) zaburza prawidłową funkcję narządu ruchu jako całości i
może doprowadzić do upośledzenia funkcji innych układów (np. układu krążeniowo-
oddechowego, narządu ruchu. Narządów wewnętrznych itp.).
Wśród wad postawy, które występują na peryferiach ciała można wymienić:
kolana koślawe, kolana szpotawe, stopę koślawą, stopę szpotawą, stopę końsko-
szpotawą (np. wrodzoną), stopę płaską, stopę wydrążoną itp.
Swoistą wadą postawy uwarunkowaną nieprawidłową funkcją centralnego
układu nerwowego jest mózgowe porażenie dziecięce oraz wady postawy związane z
dysfunkcjami w obrębie integracji sensomotorycznej.
Wszystkie w/w. wady postawy powinny być usprawniane w ramach zajęć
rehabilitacji ruchowej lub zajęć związanych tzw. "korektywą” (korektą wad postawy)
w przedszkolach, szkołach podstawowych, gimnazjach i liceach. Rehabilitacja
powinna dotyczyć również niemowląt i dzieci w wieku 1-3 lat. Brak rehabilitacji w/w.
wad postawy może doprowadzić do trwałych deformacji, upośledzenia funkcji
motorycznych, a w skrajnych sytuacjach do kalectwa i utraty zdrowia.
Janusz Hołyński.