ODDZIAŁ V „MOTYLKI”
Środa – 02.02.2022r.
1.Gimnastyka ważna sprawa… zabawa powitalna!
Gimnastyka ważna sprawa,
sport dla dzieci to zabawa.
Rączki w górę, rączki w bok!
Krok do przodu, przysiad skok! / zabawę powtarzamy 3x/
2. Z Matematyką za pan brat! - zapoznanie ze znakiem matematycznym +.
- rodzicu prosimy o przygotowanie kartoników/ małe kwadraty/ z liczbami od 1 do 9 oraz znakiem + i znakiem =,
- dziecko rozpoznaje liczby po kolejnym odkrywaniu kartoników,
- zastosowanie znaku + do działań matematycznych np. trzy dodać sześć równa się dziewięć itp.
/ można użyć dowolnych liczmanów; klocki, kredki itp./
BRAWO, ZADANIE WYKONANE NA SZÓSTKĘ!!!
3. Karnawałowe ćwiczenia i zabawy ruchowe z kolorowymi balonami.
https://www.youtube.com/watch?v=Ts67sVpSzMw
4. Relaks poobiedni pod hasłem - "Cała Polska czyta dzieciom".
- słuchanie wiersza Wandy Chotomskiej– Za górami, za lasami.
Za górami, za lasami
było miasto z mieszkańcami:
zdun tam piekł torciki z kafli,
piekarz stawiał piece z wafli,
szklarz diamentem łowił ryby,
rybak siecią wprawiał szyby,
górnik prał bieliznę w pralni,
praczka poszła do kopalni,
kowal dmuchał w młot zajadle,
trębacz zamilkł przy kowadle,
fryzjer brzytwą mieszał sosy,
kucharz łyżką ścinał włosy,
nauczyciel siedział w kasie,
kasjer uczył dzieci w klasie,
krawiec igłą kosił łąkę,
rolnik kosą szył jesionkę,
stolarz chorych badał heblem,
lekarz trąbką robił meble,
lodziarz w szkole zmiatał schody,
woźny miotłą kręcił lody,
blacharz z blachy robił buty,
a szewc łatał dach zepsuty…
Rzeźnik wiersz ten deklamował,
pokiełbasił wszystkie słowa.
5. Mój wymarzony zawód- praca plastyczna.
- inwencja twórcza dziecka z wykorzystaniem dowolnej techniki plastycznej.
- prosimy o przyniesienie do przedszkola swoich prac, umieścimy je na wystawie
- każda praca będzie nagrodzona!
Miłego dnia!
Wtorek – 01.02.2022r.
Tematyka tygodnia – Kim będę, gdy dorosnę?
1. Na dzień dobry zabawa powitalna – Witaj przyjacielu! - /powitanka- klaskanka/.
https://www.youtube.com/watch?v=Sktm5ApRJn4
2. Opowiadanie Agaty Widzowskiej – Kim będę, kiedy dorosnę?
https://www.youtube.com/watch?v=k-qTL1NAgfg
Rozmowa na temat opowiadania.
- Na jaki temat Antek rozmawiał ze swoimi bliskimi? Dlaczego poruszył ten temat?
- Czym powinien kierować się człowiek, który wybiera swój przyszły zawód?
- Czy wszystkie zawody w opowiadaniu są Ci znane?
- Jak myślisz,które z podanych zawodów jest najstarszy?
3. Zgadywanki - Jaki to zawód? - praca z tablicą demonstracyjną.
- dziecko z pomocą rodzica wymienia zawody
- próby odpowiedzi na pytanie – Na czym polega praca osób wykonujących te zawody?
4. Zabawa ruchowa – Policz sylaby
- dziecko biega w rytm muzyki, na przerwę w muzyce rodzic podaje wybrany zawód, dziecko dzieli słowo na sylaby / zabawę powtarzamy 4-5 razy/
5.Czas na relaks pod hasłem – Masażyk
- rodzic delikatnie wykonuje dziecku masaż na plecach, następnie zamiana ról -zapraszamy!!!
Kropi deszczyk : puk, puk, puk (delikatnie stukamy palcami)
Deszcz ze śniegiem : chlup, chlup, chlup (oklepywanie dłońmi pleców, dłonie zwinięte w "miseczki")
A grad w szyby : łup, łup , łup (oklepywanie pleców, dłonie zwinięte w pięść)
Świeci słonko : ruchem okrężnym gładzimy plecy dłonią
Wieje wietrzyk : dmuchamy we włosy
Pada deszczyk : stukamy palcami
Czujesz dreszczyk? : leciutko szczypiemy w kark
Gimnastyka buzi i języka, ćwiczenia oddechowe
https://www.youtube.com/watch?v=JmlWtzAdFe0
PONIEDZIAŁEK- 31.01.2022
I. To na przebudzenie
1. Zabawy ruchowe na miły dzień: przysiady, podskoki, pajace, chodzenie po schodach
(kochani rodzice pamiętajcie, że Wasze dzieci ciągle potrzebują się ruszać, co chwilę należy wymyślać dla nich formy ruchu , wtedy będą spokojniejsze i skupione
2. Łączenie samodzielne lub z pomocą rodzica pierwszych głosek w wyrazach, rysowanie obrazka do powstałego słowa:
osa, koło, okulary – powstanie słowo oko
narty, opona, sukienka- powstanie słowo nos
krowa, osa, łopatka, okulary – powstanie słowo koło itp
II. To po śniadaniu
1. Pamiętacie naszego Pinokia? On za Wami już tęskni. Narysujcie jedną z jego przygód, którą pamiętacie. Obrazek przyniesiecie po powrocie do przedszkola. Można zdobyć aż trzy serduszka
III. Po południu
1. Relaks z bajką wybraną przez dziecko /czytana przez rodzica lub wspólnie z dzieckiem/
2. Zabawa oddechowa ”Karmimy kurki”- do zabawy potrzebujemy: słomkę, papier kolorowy pocięty na małe kawałki oraz rysunek kury. Zabawa polega na przenoszeniu słomką ziarenek (papierowych) na kartkę z rysunkiem kury.
3. Zabawy swobodne, czas na wspólną herbatkę, rodzinne rozmowy i przytulanki
RADOSNEJ ZABAWY !!!!
Tematyka – Kto jest kucharzem leśnych zwierząt?
Piątek – 14.01.2022r.
1. Zapraszamy do porannej gimnastyki z cyklu – Wygibasy z naszej klasy – Kto tak skacze?
https://www.youtube.com/watch?v=LNouuY9zrKQ
2. Słuchanie fragmentu wiersza Jana Brzechwy Sójka.
Wybiera się sójka za morze,
Ale wybrać się nie może.
"Trudno jest się rozstać z krajem,
A ja właśnie się rozstaję".
Poleciała więc na kresy
Pozałatwiać interesy.
Odwiedziła potem Szczecin,
Bo tam miała dwoje dzieci,
W Kielcach była dwa tygodnie,
Żeby wyspać się wygodnie,
Jedną noc spędziła w Gdyni
U znajomej gospodyni,
Wpadła także do Pułtuska,
Żeby w Narwi się popluskać,
A z Pułtuska do Torunia,
Gdzie mieszkała jej ciotunia.
Po ciotuni jeszcze sójka
Odwiedziła w Gnieźnie wujka,
Potem matkę, ojca, syna
I kuzyna z Krotoszyna.
Pożegnała się z rodziną,
A tymczasem rok upłynął.
Rodzicu przygotuj mapę Polski.
Rozmowa na temat wiersza :
- Czy sójka odleciała za morze?
- Jakie nazwy polskich miast są wymienione w wierszu?
- Co oznacza powiedzenie – Wybierać się jak sójka za morze? / długo przygotowywać się do podróży, która się nie odbędzie; długo szykować się do wyjścia, by ostatecznie zostać w domu/.
3. Ptaki cudaki – praca plastyczna.
- Rodzicu przygotuj razem z dzieckiem kolorowe figury geometryczne / rysowanie, wycinanie/
- dziecko układa kolorowego ptaszka z dowolnych figur, następnie przykleja swoją pracę na kartkę A4
- można dokleić kolorowe piórka / jeżeli posiadacie w zasobach domowych/
4. W nagrodę za piękne prace i wytrwałość zapraszamy do relaksu popołudniowego.
Bajka o Czerwonym Kapturku
https://www.youtube.com/watch?v=LpTAMwoA5Vw
Czwartek – 13.01.2022r.
1. Na miłe powitanie piosenka – W leśniczówce za lasem.
https://www.youtube.com/watch?v=6qTjN9ESj3s
2. Odkrywanie litery j, J: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
Wyodrębnienie wyrazu podstawowego jajko
Budowanie schematu słowa jajko / schemat wyrazu układamy z białych cegiełek – kartoników/
Analiza i synteza słuchowa słowa – jajko:
- dziecko dzieli słowo jajko na sylaby / klaszcząc/ i na głoski / jedna głoska to jeden wyprostowany palec
- dziecko liczy sylaby i głoski w słowie jajko
- dziecko wymienia inne słowa, w których głoska j jest na początku, na końcu oraz w środku
Budowanie modelu wyrazu jajko
- dziecko pod wyrazem jajko i schematem / białymi kartonikami/ układa model wyrazu z użyciem czerwonych i niebieskich cegiełek – kartoników / czerwone kartoniki to samogłoski, niebieskie spółgłoski
3. A teraz zapraszamy do zabawy ruchowej pod hasłem – Sztafeta z jajkiem.
- Rodzicu prosimy o przygotowanie jajka/ ugotowane na twardo/, łyżkę stołową
- Dziecko ma za zadanie przenieść jajko na łyżce tak , by nie upadło. / Prosimy o wyznaczenie dziecku trasy do pokonania /
- Rodzicu Ty również weź udział w zabawie!
4. List Superbohatera z lasu - Pana Leśniczego Zielonki.
Zadanie dla dziecka: / z pomocą rodzica/
- Proszę przygotować rolkę po papierze toaletowym, masło lub masło orzechowe, ziarna słonecznika, kasze, płatki owsiane, pokruszone orzechy włoskie itp., talerzyk, nożyczki, sznurek
Proszę:
- w rolce u góry robimy otwór , przewlekamy sznurek i robimy solidną pętelkę / rodzic/
- wszystkie produkty umieszczamy na talerzyku
- plastikowym nożykiem smarujemy rolkę warstwą masła lub masła orzechowego
- rolkę wkładamy do mieszanki nasion, dociskamy dłonią
- tak przygotowany – mini karmnik umieszczamy na parapecie / na zewnątrz.
Brawo, każdy z Was został Kucharzem leśnych zwierząt!!!
Prosimy o przesłanie prac / materiału zdjęciowego/ do P. Justynki
justynka1982@vp.pl
Środa 12.01.2022r.
1. Zapraszamy do aktywnej zabawy z Pipi z cyklu – Rozgrzewka cz. I
https://www.youtube.com/watch?v=m2WsGrvCx_w
2. Improwizacje ruchowe do piosenki – Zimowe ptaszki.
- podczas zwrotki piosenki dziecko biega naśladując fruwające ptaki
- podczas refrenu piosenki dziecko przykuca na dywanie, paluszkami wystukuje rytm imitując zbieranie ziarenek przez ptaszki
- dziecko określa nastrój piosenki – wesoły czy smutny
- dziecko podejmuje próbę śpiewu piosenki
- dziecko wraz z rodzicem może stworzyć mini orkiestrę do piosenki / z wykorzystaniem pokrywek, łyżek itp./ grając na tzw. instrumentach niemelodycznych w rytm piosenki
https://www.youtube.com/watch?v=Q28-pQHWOFs
Brawo!!! Zadanie zaliczone!
3. Zimowe zwyczaje leśnych zwierząt.
- Co wiem o...? - prezentacja wiedzy w formie plakatu.
Rodzicu przygotuj / napisy zwierząt z poprzednich zajęć/ - NIEDŹWIEDŹ, ZAJĄC, WIEWIÓRKA, DZIK, BORSUK, SARNA, WILK, SIKORKA, SÓJKA, GIL/ oraz arkusze papieru, klej, pisaki, kredki.
- wspólnie z dzieckiem prosimy o przyklejenie trzech, wybranych przez dziecko napisów zwierząt / na każdej kartce jedno zwierzątko/
- dziecko wybiera arkusz z napisem wybranego przez siebie zwierzątka i rysuje go/według własnego pomysłu/, wokół niego: gdzie mieszka, czy się żywi itp.
Życzymy twórczej pracy z zakresu sprawności manualnej oraz wiedzy o leśnych zwierzętach!
4. W ramach relaksu popołudniowego zachęcamy do czytania lub opowiadania ulubionej bajki.
Wtorek – 11.01.2022r.
1. Na dzień dobry leśna piosenka – Las, las.
https://www.youtube.com/watch?v=IzMAh-zM9pA
/ słuchając piosenki o leśnych zwierzętach tańczymy w rytm muzyki/
2. Zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 8.
- Rodzicu prosimy o przygotowanie dowolnych liczmanów /patyczki, guziki itp. /oraz kartoników z liczbami 1,2,3,4,5,6,7.
- Dziecko przelicza liczmany od 1-7 wskazując kartonik z odpowiednią liczbą
- Rodzic pokazuje zapis cyfrowy liczby 8; kartonik z liczbą 8.
- Dziecko rysuje palcem po cyfrze 8 ,w powietrzu, palcem na dywanie
- Pisanie cyfry 8 po śladzie, a potem samodzielnie.
3. Wesoła gimnastyka - pod hasłem W zdrowym ciele – zdrowy duch.
- W górę i w dół – zabawa orientacyjno-porządkowa
Dziecko biega swobodnie po pokoju, na sygnał rodzica np. klaśnięcie w dłonie dziecko skacze obunóż / osiem razy/, na kolejne klaśnięcie rodzica dziecko wykonuje przysiady.
- Ćwiczenie z elementem rzutu i chwytu / niezbędna piłka/
Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym na dywanie, podrzuca piłkę w górę, klaszcząc w dłonie i stara się złapać piłkę.
- Ćwiczenie mięśni brzucha
Dziecko w siadzie prostym umieszcza piłkę między stopami. Przechodzi do leżenia tyłem, kładzie ramiona za głową, przenosi wyprostowane nogi z piłką za głowę / powtarzamy ćwiczenie 3 razy/
- Skaczemy jak piłeczki – zabawa ruchowa z elementem skoku
- Masujemy stopy – zabawa z elementem równowagi
Dziecko staje na jednej nodze, drugą ugina w kolanie i kładzie stopę na piłce leżącej na podłodze. Toczy piłkę w przód i w tył. Ćwiczenie wykonuje na zmianę; prawą nogą, lewą.
4. W ramach akcji "Cała Polska czyta dzieciom" proponujemy do przeczytania bajkę, która powstała w ramach kampanii "Zaszczep się wiedzą".
https://www.zaszczepsiewiedza.pl/download/Przygody-Dzielnego-Niedzwiadka-Szczepana.pdf
5. Praca plastyczna dla chętnych i wytrwałych
- Narysuj według własnego pomysłu głównego bohatera bajki – Niedźwiadka Szczepana.
- powstałe prace /zdjęcia rysunków/ prosimy o przesłanie na adres mailowy do P. Justynki
justynka1982@vp.pl
Wszystkie prace zamieścimy na stronie internetowej przedszkola w zakładce – Galeria
Życzymy miłej pracy i radosnych wrażeń!
Poniedziałek - 10. 01. 2022r.
1. Na powitanie- zapraszamy do porannej gimnastyki.
Dziś proponujemy ćwiczenia z cyklu "Wygibasy z naszej klasy". Zaczynamy – najpierw skłon, później…
https://www.youtube.com/watch?v=FZ3pj_ZkldQ
2. Zimowe zwyczaje leśnych zwierząt.
- Rodzicu napisz na kartonikach drukowanymi literami nazwy zwierząt: NIEDŹWIEDŹ, ZAJĄC, WIEWIÓRKA, DZIK, BORSUK, SARNA, WILK, SIKORKA, SÓJKA, GIL.
- Dziecko losuje dowolny kartonik z nazwą zwierzęcia, wspólnie z rodzicem odczytuje, dzieli wyrazy na sylaby.
- Rodzic czyta informacje o wiewiórce:
Gdzie mieszkają wiewiórki
Wiewiórki najczęściej mieszkają w lasach lub parkach, prowadzą nadrzewny tryb życia, schodzą na ziemię tylko w poszukiwaniu jedzenia. Pojawią się w naszym ogrodzie, jeśli znajduje się on przy lesie lub rosną w nim wysokie drzewa stanowiące dla nich schronienie i źródło pokarmu.
Wiewiórki są aktywne tylko za dnia, w nocy śpią. Ich gniazdami są często opuszczone ptasie dziuple, duże gniazda i budki lęgowe. Czasem, wysoko w koronach drzew budują własne gniazda z patyków i trawy, wyściełając je mchem. Tam wychowują młode (początkowo bezbronne i ślepe).
Wiewiórka zimą
Wbrew powszechnemu przekonaniu wiewiórki nie zapadają w typowy sen zimowy! Przesypiają okresy największych mrozów, budząc się gdy tylko zrobi się trochę cieplej. Wtedy wychodzą ze swoich gniazd w poszukiwaniu schowanego wcześniej pożywienia.
Głodne wiewiórki często przychodzą do naszych ogrodów w poszukiwaniu czegoś do jedzenia. Zjadają wtedy ziarno z ptasich karmników. Jeśli chcemy je dokarmiać, musimy pamiętać o tym, że zwierzęta szybko przyzwyczają się do naszej pomocy i w skrajnych przypadkach mogą zupełnie zrezygnować z samodzielnego poszukiwania pożywienia. Dokarmiajmy je więc tylko wtedy gdy zaobserwujemy, że długo szukają jedzenia, a ziemia jest zbyt zmarznięta, aby mogły w niej kopać.
Podczas karmienia wiewiórek trzeba bardzo uważać aby łakome zwierzaki nas nie pogryzły. W razie ugryzienia należy zwrócić się do lekarza.
3. "Wiewiórki do dziupli"- zabawa ruchowa.
Poduszeczka mała na dywanie to "dziupla"
- dziecko „wiewiórka” siedzi w dziupli,
- na sygnał rodzica - wiewiórki z dziupli, dziecko biega po pokoju.
- na sygnał wiewiórki do dziupli, dziecko siada na poduszce, powtarzamy kilka razy.
Życzymy miłego dnia!
Piątek - 16. 04. 2021r.
1. Powitanie piosenką
2. W zdrowym ciele zdrowy duch czyli gimnastyka dla smyka
3. Dziś nasz ostatni dzień, w którym będziemy rozmawiać o ekologii.
Tym razem zioła, czy wiesz gdzie rosną ekologiczne zioła?
Zioła to rośliny, które mają wyjątkowe właściwości lecznicze i smakowe. Używa się ich w kuchni, jako aromatyczne przyprawy.
Zioła rosną na łąkach i w lasach, mogą być także uprawiane przez człowieka.
Zioła zbiera się w odpowiednim czasie tylko z czystych ekologicznie terenów położonych z dala od ośrodków przemysłowych i dróg szybkiego ruchu.
Bardzo ważne jest odpowiednie suszenie i przechowywanie ziół, które pozwalają zachować wszystkie ich walory.
4. Skąd pochodzą ekologiczne grzyby?
Grzyby rosną w lesie – lubią towarzystwo drzew.
Ekologiczne grzyby są zbierane wyłącznie w lasach, w których nie były stosowane żadne opryski ani żadne środki do produkcji rolnej. Największy wysyp grzybów następuje jesienią – wówczas grzybobrania są wyjątkowo obfite.
Ważne jest właściwe rozpoznanie jadalnych i trujących grzybów!
Grzyby oczyszcza się, segreguje i przeznacza się do przetworzenia: suszenia, duszenia czy marynowania.
Uwaga!!! Niektóre gatunki grzybów są bardzo trujące! Grzyby należy zbierać tylko pod okiem doświadczonego grzybiarza.
5. Jak powstają ekologiczne herbatki owocowe?
Po zebraniu dojrzałych owoców należy je starannie oddzielić od łodyg i liści oraz usunąć nasiona i pestki. Tak przygotowane owoce suszy się w przewiewnym i zacienionym miejscu, a następnie rozdrabnia. Herbatki owocowe przechowywuje się w szczelnie zamkniętych pojemnikach chroniących przed wilgocią.
Zimą gorąca herbatka owocowa wspaniale rozgrzewa, a latem schłodzona jest smacznym napojem orzeźwiającym. Herbatki owocowe są źródłem wielu cennych witamin.
6. Zobacz, jak oznakowane są produkty ekologiczne w sklepie
7. Kilka informacji dodatkowych na temat ekologii
8. Być może i ty z rodzicami w sklepie znajdziesz takie produkty.
Powodzenia.
Przyjemnego weekendu.
Czwartek - 15. 04. 2021r.
1.Poranna gimnastyka domowa
https://www.youtube.com/watch?v=Xzv4W_na4jM
2. Słuchanie ekologicznego wiersza
Eko – Malińscy i Brudasińscy
Na jednej razem ulicy mieszkają
Jedni są czyści, drudzy są brudni
Na eko – pikniku się poznają
Jeśliś ciekawy ich wspólnych losów
Obejrzyj tę bajeczkę
Dowiesz się, jak dbać, by dom był eko
Podszkolisz się troszeczkę
Zatem zapraszam do oglądania
Bo film jest warty tego
By go promować, by go oglądać
Zachęcam, więc każdego!
Autor: Agata Dziechciarczyk
3. Ekologiczne mięso i wędliny
Ekologiczne mięso otrzymuje się ze zwierząt gospodarskich, żywionych zdrową i naturalną paszą.
Z mięsa masarz (osoba, która wyrabia mięso i wędliny) wyrabia różnorakie wędliny.
4. Jak hoduje się ekologiczne ryby?
Ryby utrzymuje się w specjalnie przygotowanych do tego stawach. Hodowca ryb zarybia stawy wiosną i jesienią. Ryby karmione są ziarnem zbóż.
Woda w stawach ekologicznych jest bardzo czysta - gwarantuje to wyhodowanie zdrowej i smacznej ryby. Tradycyjny wigilijny karp rośnie trzy lata.
Ryby są cennym składnikiem naszej diety
Ważne; ryby jedz przynajmniej dwa razy w tygodniu.
5. Ekologiczne owoce
Rolnik wybiera i sadzi odpowiednie odmiany drzew i krzewów – tak powstaje sad.
Drzewa i krzewy trzeba pielęgnować – rolnik przycina je w odpowiednich miejscach, aby dobrze owocowały. Gdy owoce dojrzeją trzeba je zebrać, posortować i przygotować do sprzedaży. Dojrzałe, słodkie owoce wspaniale smakują ale także doskonale nadają się na kompoty, soki lub konfitury i dżemy. Wybrane, najlepszej jakości owoce możemy również zamrozić, dzięki czemu cieszymy się ich smakiem także zimą.
6. Ekologiczne warzywa
Na przygotowanych wcześniej grządkach rolnik sieje i sadzi warzywa. Grządki trzeba pielęgnować, plewić i okopywać. Rolnik użyźnia ziemię tylko naturalnym nawozem. Rośliny rosną i dojrzewają w promieniach słonecznych.
Dojrzałe warzywa zbiera się, sortuje i przygotowuje do sprzedaży. Ekologiczne warzywa można kupić bezpośrednio od rolnika, na targu lub w sklepie z ekologiczną żywnością.
7. A teraz zapraszam cie do ekologicznego ogrodu
https://www.youtube.com/watch?v=qMHni8mjQJU
8. Zachęcam Cię do stworzenia własnego ogrodu ekologicznego, użyj swojej wyobraźni i narysuj, namaluj lub ulep ogród o jakim marzysz.
9. Kolorowanie wybranej kolorowanki ekologicznej
http://kolorowankidodruku.pl/kolorowanki-rozne/1742_ekologiczna-kolorowanka-do-druku.html
Środa - 14. 04. 2021r.
1. Wysłuchanie piosenki ekologicznej
https://www.youtube.com/watch?v=JIEDy5UiRPU
2. Obejrzyj dokładnie piramidę zdrowego stylu życia i porozmawiaj wspólnie z domownikami na jej temat
3. Na podstawie obrazka, stwórz własny plakat przedstawiający piramidę twojego stylu życia.
Zastanów się jakie produkty najczęściej zjadasz i czy są tak zdrowe jak myślisz?
Pomyśl, czy w twoim stylu życia jest tyle aktywności fizycznej, ile trzeba?
4. Czy wiesz jak powstaje ekologiczny chleb?
Jesienią rolnik orze pole, przygotowując je w ten sposób pod wysiew zboża.
Z rozsianych ziaren rośnie zboże - każdy kłos daje wiele ziaren (owies, pszenica, żyto)
Gdy kłosy dojrzeją i nadejdzie czas żniw, rolnik zbiera ziarna oddzielając je od słomy.
Słoma, zebrana w kostki lub bele, też ma swoje przeznaczenie - posłuży na posłanie dla zwierząt hodowlanych.
Zebrane ziarna zbóż są zawożone do młyna. W młynie młynarz miele ziarna zbóż na mąkę.
Z mąki, wody oraz drożdży lub zakwasu piekarz wyrabia ciasto na chleb.
Uformowane bochenki piecze się w specjalnych piecach piekarniczych.
Gotowe chleby dostarczane są do sklepów.
5. Czy wiesz jak powstaje ekologiczny nabiał?
Zwierzęta, które dają mleko: krowa, owca, koza.
Krowy, kozy i owce pasąc się na czystej, zielonej łące - z dala od środków przemysłowych i dróg szybkiego ruchu -
produkują pyszne, zdrowe i wartościowe mleko.
Krowy doi się dwa lub trzy razy dziennie.
Czyste, schłodzone mleko gotowe jest do transportu do mleczarni.
W mleczarni z mleka wytwarza się masło, śmietanę, biały ser, żólty ser, jogurt, kefir.
Pij co najmniej 3-4 szklanki mleka dziennie!
Możesz je zastąpić produktami mlecznymi naturalnymi, takimi jak jogurt, kefir, maślanka, ser.
6. Czy wiesz skąd pochodzą ekologiczne jaja?
Rolnik karmi kury ziarnami zbóż. Kury dobrze się czują, gdy mogą swobodnie korzystać z pobytu na świeżym powietrzu.
Tylko takie kury mogą spacerować, wygrzewać się w słońcu, wynajdywać w ziemi różne smakołyki, dają najlepsze jaja.
Kury znoszą jaja do specjalnie przygotowanych gniazd, a rolnik wybiera je dwa razy dziennie.
Jaja od takich szczęśliwych kur są ekologiczne, a w ich oznakowaniu widnieje cyfra "0".
Spradz jakie jaja masz w swojej lodówce!
Można je przygotować na wiele sposobów:
- gotowane na miękko,
- sadzone,
- jajecznica,
- gotowane na twardo.
7. Żeby umilić wasz dzień, proponuję wykonanie pysznej pasty jajecznej.
Przepis na pastę jajeczną:
Jajka ugotować na twardo. Sekretem dobrej pasty jajecznej są poprawnie ugotowane jajka na twardo. ...
Ugotowane i obrane jajka pokroić w kosteczkę ...
Do posiekanych jajek dodać 2 łyżki majonezu, 1 łyżeczkę musztardy oraz sól i świeżo mielony pieprz do smaku.
Z przygotowanej pasty możesz zrobić zdjęcie i przysłać na adres:
justynka1982@vp.pl
Smacznego.
Zapraszamy na webinar dla rodziców realizujących program edukacyjny "Skąd się biorą produkty ekologiczne"
https://www.youtube.com/watch?v=T6CeoPYysfk
Wtorek - 13. 04. 2021r.
1. Zabawa ruchowa według własnego pomysłu.
Zapraszamy wszystkich domowników do wspaniałej gimnastyki, lecz osobą prowadząca będziesz Drogi Przedszkolaku - Ty! Zademonstruj jak najlepiej potrafisz ćwiczenia, które wykonywałeś/aś w przedszkolu.
2. Oglądanie filmu animowanego "Skąd się biorą produkty ekologiczne"
https://www.youtube.com/watch?v=4VhGmy1zR1w
3. Co to znaczy "Ekologiczny". Wyjaśnijmy:
Ekologiczna hodowla zwierząt:
- zwierzęta żyją w zgodzie z naturą,
- jedzą tylko naturalne pożywienie,
- przebywają na świeżym powietrzu.
Ekologiczna uprawa roślin:
- rośliny rosną w naturalny sposób,
- nie są modyfikowane genetycznie,
- nie znają sztucznych nawozów ani oprysków,
- ich produkcja nie zanieczyszcza środowiska i wody.
Produkt ekologiczny:
- powstaje tylko z ekologicznych naturalnych składników,
- nie zawiera sztucznych dodatków i polepszaczy,
- poddany tylko naturalnym metodom przetwórstwa.
Spożycie żywności ekologicznej zawierającej więcej witamin przynosi większe korzyści dla zdrowia !
4. Zabawy i ćwiczenia z literą ż.
Obejrzyj zdjęcie żaby.
Posłuchaj ciekawostek na ich temat:
Żaby to rodzina płazów bezogonowych. W Polsce spotykamy: Żaby jeziorkowe, żaby wodne, żaby śmieszki, żaby moczarowe, żaby dalmatyńskie, żaby trawne.
Mają długi język, pomocny w łapaniu pożywienia. Charakterystycznym elementem ich budowy są też wydłużone tylne kończyny, przystosowane do wykonywania skoków.
Wygrzewają się w pobliżu wody: na płyciznach lib wśród mchu czy wilgotnej trawy. Jedzą różne owaddy (np. muchy, chrząszcze, koniki polne), pająki, dżdżownice, ślimaki. Są pożywieniem lisów, borsuków, wydr, kun i jeży, polują na nie także niektóre ptaki (np. czaple, bociany raczej rzadko), zaskrońce oraz ryby (szczupaki, sumy).
5. Analiza i synteza słuchowa słowa żaba
- Dzielenie słowa żaba na sylaby,
- Dzielenie słowa żaba na głoski
Podawanie przykładów słów rozpoczynających się głoską ż (żyrafa, żurek, żyrandol...), mających ją w środku (kożuch, bażant...).
(Występująca na końcu słów głoska ż brzmi często jak głoska sz).
- Z ilu głosek składa się słowo żaba?
6. Ćwiczenia w kartach pracy.
5 latki
Odkrywam siebie. Przygotowanie do pisania, czytania, liczenia, str. 42
Odczytanie wyrazu. Odszukaj na ostatniej karcie takiego samego wyrazu. Wytnij go i przyklej na nim. Pokoloruj rysunek.
6 latki
Odkrywam siebie. Litery i liczby, str. 91
Odczytaj wyeraz. Odszukaj na końcu kart kartoników z literami tworzącymi wyraz żaba. Wytnij je, ułóż,a potem samodzielnie przyklej w okienkach. Pokoloruj rysunek.
- Odczytaj sylaby
- Odczytaj wyrazy
- Pisanie liter ż, Ż po śladach, a potem samodzielnie.
7. Zapraszam Cię do zabawy na dworze (jeśli oczywiście waryunki pogodowe będą na tyle sprzyjające). Jeśli pogoda nie pozwoli na wyjście na spacer, proponują zabawę Ptaki w gniazdach. Ustalcie wspólnie z domownikami na jaki sygnał będziecie wskakiwali do gniazd.
Wspaniałej zabawy
Poniedziałek - 12. 04. 2021r.
1. Poranna gimnastyka w rytmach Zumby
https://www.youtube.com/watch?v=rwqMzHX4E_M&list=PLQ9Py3ytnbSY7sJjKro3huOyIdRaIyDS1
2. Oglądanie ilustracji produktów zdrowych i niezdrowych. Porozmawiajcie wspólnie z domownikami na temat spożywania produktów ekologicznych.
3. Słuchanie wiersza na temat ekologii
Ekologia ważna rzecz, więc do pracy szybko się bierz.
Jak oszczędzać wodę, prąd?
Skąd to wszystko, właśnie, skąd?
Jak się śmieci segreguje?
Czy ja dobrze robię to?
A ekologia skąd, no skąd?
Ekologia dziwna rzecz. Nie rozumiem tego wcale, chociaż szybko uczę się i zapamiętuję.
Klaudia Pierzecka
4. Rozmowa na temat wiersza
- W jaki sposób można oszczędzać wodę i prąd?
- Jak się segreguje śmieci?
- Co rozumiesz przez nazwę "ekologia"?
5. Zapoznanie ze znakiem EKO
6. Praca plastyczna - "Jestem Eko"
Narysuj, jak wyobrażasz sobie bycie ekologicznym. Może to być rysunek przedstawiający jak oszczędzasz wodę czy prąd itp.
Użyj swojej wyobrazni.
Powodzenia
Piątek - 09. 04. 2021r.
1. Ćwiczenia wizualizacyjne "Spotkanie z kosmitami".
Rodzic opowiada przy dzwiękach spokojnej muzyki, a dziecko słucha z zamkniętami oczami.
Wyobraz sobie, że wybieracie się na planetę EPS w gwiazdozbiorze Oriona. Pojazd kosmiczny jest już przygotowany.
Wsiadaj do niego i... rakieta startuje.
Siła grawitacji wtłacza Cię w fotel, ale po chwili możesz już swobodnie oddychać. Wstajesz z fotela i podziwiasz, widzianą przez okrągłe otwory, błękiną planetę - naszą Ziemię, która robi się coraz mniejsza i mniejsza, ąz znika Ci zupełnie z oczu.
Za to ty robisz się coraz lżejszy i zaczynasz unosić się w powietrzu.
Możesz nawet robić fikołki. Świat wokół wygląda jak zaczarowany: miliony błyszczących gwiazd! Ale oto zbliża się kres podróży.
Siadaj w fotelu, już niestraszna Ci grawitacja. Oto nowa planeta i jej mieszkańcy. Wygląda dziwnie znajomo - tylko ten niebieski oddcień skóry.
2. Gimnastyka dla smyka
https://www.youtube.com/watch?v=VyqCfyzHpcU
3. Rozmowa na temat kosmosu
Wypowiadanie się na temat życia w kosmosie.
- Czy w kosmosie mogą żyć istoty rozumne?
- Czy muszą być podobne do nas?
- Czy nauka potwierdza istnienie innych istot w kosmosie?
4. Na niebie gwiazdy tworzą wzory, zwane gwiazdozbiorami, które mają swoje nazwy. Oto wybrane z nich: Wielki wóz, Mały wóz, Panna, Bliznięta, Lew
Możesz zobaczyć również tutaj inne gwiazdozbiory
https://www.youtube.com/watch?v=EY3ZZh-OWAI
5. Łączenie liniami gwiazdek na arkuszu papieru. Dzieci również mogą nazwać swoje gwiazdozbiory.
6. Ćwiczenia - Porządkujemy (potrzebne będą papierowe gwziadki o różnych kształtach: duże i małe w pięciu kolorach" srebrne, złote, żółte, niebieskie i białe, po kilka każdego rodzaju).
Rodzic rozsypuje papierowe gwiazdki przed dzieckiem gwiazdki o różnych kształtach. Zadaniem dziecka jest segregowanie gwiazdek ze względu na jedną cechę: np. kształt, wielkość lub kolor.
- Porównywanie liczby gwiazdek poprzez liczenie, okreslanie, których jest mniej, których więcej, a których - tyle samo.
7. Przeczytaj z rodzicem podpisy umieszczone pod zdjęciami w książce. Odszukaj w naklejkach takie same wyrazy i naklej w odpowiednich miejscach
(karta pracy, cz. 3, nr 76)
8. Na koniec przypomnijmy sobie piosenkę na temat planet w układzie słonecznym
https://www.youtube.com/watch?v=EY3ZZh-OWAI
Życzymy przyjemnego weekendu :-)
Czwartek – 08. 04. 2021
1. Na powitanie- poćwiczmy razem- proponujemy ćwiczenia, które kształtują prawidłową postawę:
2. "Spotkanie z ufoludkiem" - słuchanie rymowanki recytowanej przez Rodzica - ( ilustrowanej sylwetą ufoludka, jeśli będzie możliwość wydrukowania).
Jestem Ufuś piegowaty, choć jesteście jeszcze mali.
mam ubranko w srebrne łaty, Złego nic mi nie zrobicie?
a na głowie czułki dwa, Czy bać muszę się o życie?
skaczę lekko: hopsa, sa. Chętnie z wami porozmawiam.
Mieszkam sobie we wszechświecie, Przyjacielski ukłon składam.
podróżuję w swej rakiecie. Ziemia piękną jest planetą,
Przyjaciela zdobyć chciałem, choć od mojej tak daleką.
więc na Ziemię przyleciałem. Poznać wasze chcę zwyczaje
Zaprzyjaźnić chcę się z wami, i pozwiedzać różne kraje.
• Odpowiedz na pytanie: Czy w kosmosie można spotkać żywe istoty?
• Wyjaśnianie pojęcia ufoludek.
3. Praca z kartą pracy, cz. 3, nr 72.
− Pokolorujcie pola na wskazane kolory.
4. Teraz zapraszamy na "Wyprawę na nieznaną planetę".
Postaraj się naśladować czynności, które pokazuje i o których opowiada mama lub tata przy dźwiękach spokojnej melodii.
Pewnego dnia dzieci postanowiły wybrać się w podróż, w poszukiwaniu nowej planety. Założyły skafandry kosmiczne, weszły po schodkach do rakiety, zapięły pasy bezpieczeństwa i wystartowały w nieznaną podróż. Leciały, leciały, omijały napotkane rakiety i statki kosmiczne, machały rękami do pilotujących je kosmonautów, aż wylądowały na niezwykłej planecie. Wysiadły z rakiety. Przeskakiwały z nogi na nogę po kamieniach, następnie przepłynęły przez czerwoną rzekę, czołgały się przez zarośla, aż w końcu stanęły na górze. Tam zobaczyły ogromną liczbę kolorowych motyli. Tak jak one zaczęły latać, machając rączkami jak skrzydełkami. Niestety, to je bardzo zmęczyło. Ocierały pot z czoła. Postanowiły chwilę odpocząć. Położyły się na piasku i zasnęły, cichutko pochrapując.
Kiedy otworzyły oczy i mocno się przeciągnęły, aby rozprostować kości, okazało się, że znajdują się przy swoich rakietach.
Wsiadły do nich, wchodząc po schodkach, i ruszyły w powrotną drogę, bo na Ziemi czuły się najlepiej.
• Zwrócenie uwagi na wieloznaczność słowa rakieta. I tak, może to być między innymi: rakieta kosmiczna, rakieta do tenisa stołowego, ziemnego, rakieta śnieżna, do badmintona.
5. "Nasze rakiety" – spróbuj wykonać wymyśloną przez siebie rakietę, np.: wykorzystując plastikowe butelki po napojach (różnej wielkości), folii samoprzylepnej, papieru kolorowego oraz kleju i nożyczek.
Mamy też dla Ciebie propozycję wykonania rakiety w inny sposób , poproś rodziców o pomoc, a na pewno Ci się uda!!!
I w ten oto sposób udasz się swoją wystrzałową rakietą w podróż na nieznaną planetę!. Życzymy Ci dużo zabawy i niezapomnianych wrażeń!!!
6. Słuchanie piosenki –"Trzej kosmici".
7. Praca z kartą pracy, cz. 3, nr 71
- odwzoruj rysunki rakiety i ufoludka
- rysuj po śladzie , nie odrywając kredki od kartki
8. Czas na relaks z ulubioną książką. Proponujemy książkę Grażyny Bąkiewicz – "Kosmiczni odkrywcy. Franio i jego babcia".
Jest to wzruszająca opowieść o dzielnym chłopcu i jego niezwykłej babci w … . Historia podróży Frania i jego babci po kosmosie uczy, czym jest tolerancja, jak ważne są dobre relacje z innymi osobami oraz, że nie zawsze najważniejsza jest wygrana, ale to, aby się dobrze bawić!. Książka została nagrodzona W III Konkursie Literackim im. Astrid Lindgren za współczesną książkę dla dzieci i młodzieży.
Polecamy!!!
Środa – 07. 04. 2021
1. Witajcie ! – Na początek, spróbujcie rozwiązać rebus, a dowiecie się jaką tematyką będziemy zajmować się w najbliższych dniach.
2. Słuchanie wiersza "Kosmos"- Natalia Łasocha
Kosmos jest ogromny i wciąż niezbadany,
ale osiem planet bardzo dobrze znamy.
One nieprzerwanie krążą wokół Słońca.
A Słońce to gwiazda, jasna i gorąca.
Merkury jest najmniejszy i krąży powoli.
Wenus, widoczna z daleka, to najgorętsza planeta.
Ziemia – to tu mieszkamy, na niej powstało życie.
Mars jest w kolorach czerwieni, sporo tu skał i kamieni.
Jowisz z wszystkich największy, z Wielką Czerwoną Plamą.
Saturn ma siedem pierścieni, barwami toffi się mieni.
Uran, błękitna kula, jakby mgłą otoczona.
Neptun na końcu wiruje, tu zimno nie ustępuje.
3. Pytania do wiersza:
- Jakie planety, oprócz Ziemi, krążą wokół Słońca?
- Która planeta jest najmniejsza, a która największa?
- Która planeta posiada pierścienie?
- Jak nazywamy układ, w którym znajdują się wymienione przez was planety?
- Ile planet jest w Układzie Słonecznym?
4. Prezentacja Układu Słonecznego
lub Karta pracy, cz.3, nr 70.
Posłuchaj jeszcze raz nazw planet i powiedz, jak nazywa się pierwsza, druga, trzecia…ósma planeta, licząc od Słońca. Zapamiętaj, że Układ Słoneczny to Słońce i osiem krążących wokół niego planet. Ta, na której żyjemy to…(Ziemia), największa…(Jowisz), najmniejsza…(Merkury), a znajdująca się najbliżej Ziemi…(Wenus).
5. Ćwiczenia artykulacyjne –"Mowa kosmitów"
Prosimy, powtarzaj za Rodzicem grupy sylab, np.: zu, że, żo, ży, żi, sza, szo, sze, szy, szu, szi, cza, czo, cze, czy, czu, czi…, a następnie spróbuj tworzyć nazwy mieszkańców poszczególnych planet przez analogię, np. Ziemia- Ziemianie, Mars- Marsjanie.
6. Słuchanie opowiadania Schima Schimmela "Dzieci Ziemi – pamiętajcie".
Gdzieś w najgłębszej aksamitnej czerni wszechświata krąży cudownie błękitny świat. Z daleka wygląda on jak prześliczna, niebiesko-biała, zamglona marmurowa kula. Ale im bardziej się zbliżamy, tym więcej widzimy kolorów – czerwienie, brązy, żółcie i wszystkie odcienie zieleni.
Jest wiele światów unoszących się w przestrzeni, ale ten świat jest szczególny. To nie jest zwykły świat. Są bowiem na nim zwierzęta. Miliardy zwierząt. Więcej zwierząt niż wszystkich gwiazd,
które mrugają z nocnego nieba.
A wszystkie owe zwierzęta są dziećmi tego świata. Ponieważ ten świat jest ich Matką.
My zaś nazywamy go Matką Ziemią. Zwierzęta nie są same na Matce Ziemi. Żyją tu również ludzie. Miliardy ludzi. Jest ich więcej niż gwiazd, które mrugają z nocnego nieba. Oni także są dziećmi Matki Ziemi. Tak więc zwierzęta i ludzie, i Matka Ziemia – to jedna wielka rodzina. I bawią
się tu delfiny. I śpiewają ptaki. I tańczą gazele. I żyją ludzie.
W najgłębszej aksamitnej czerni wszechświata krąży rodzina Matki Ziemi. I zwierzęta pamiętają. One pamiętają Matkę Ziemię z czasów, zanim pojawili się na niej ludzie.
Pamiętają czas, gdy lasy były gęste, bujne i zielone. Gdy oceany i rzeki, i jeziora były przejrzyste i krystalicznie czyste. Gdy niebo było jasne i tak błękitne.
Zwierzęta pamiętają też chwile, kiedy ujrzały pierwszych ludzi.
Na początku zaledwie kilku. Ale potem coraz więcej i więcej, aż ludzie rozeszli się po całej
Matce Ziemi.
Mimo to nadal zwierząt było więcej niż ludzi. I ludzie dzielili się Matką Ziemią ze zwierzętami. Jeszcze pamiętali, że zwierzęta są ich siostrami i braćmi.
Jeszcze pamiętali, że stanowią cząstkę jednej wielkiej rodziny. I zwierzęta, i ludzie – to oczy i uszy, i serce Matki Ziemi. Więc kiedy bawiły się delfiny, bawiła się Matka Ziemia. Kiedy śpiewały ptaki, Matka Ziemia śpiewała. Kiedy tańczyły gazele, Matka Ziemia tańczyła. A kiedy ludzie
kochali, kochała i Matka Ziemia.
Mijały lata, rodzili się ludzie. Coraz więcej i więcej, i więcej. Aż wreszcie ludzi było więcej niż zwierząt. I ludzie zapomnieli. Zapomnieli dzielić się ze zwierzętami ziemią i wodą, i niebem Matki Ziemi. Zapomnieli, że zwierzęta to ich siostry i bracia. Zapomnieli, że wszyscy są cząstką jednej wielkiej rodziny Matki Ziemi. Ludzie zapomnieli. Ale zwierzęta pamiętały. Wiedziały, że kiedyś będą musiały ludziom o tym przypomnieć.
I teraz każdego dnia nasze siostry i bracia przypominają. Bo kiedy bawią się delfiny, ludzie pamiętają. Kiedy śpiewają ptaki, także pamiętają. Kiedy tańczą gazele, także pamiętają.
A kiedy ludzie będą pamiętać, będą też kochać.
• Rozmowa na temat opowiadania.
Wypowiedzi dziecka na temat wyglądu Ziemi, jej mieszkańców, ich postępowania.
7. Słuchanie piosenki "Ziemia- zielona wyspa".
Wysłuchaj piosenki, a potem opowiedz, co można spotkać na Ziemi, dlaczego powinniśmy o nią dbać i co można zrobić, aby była jeszcze piękniejsza.
8. "Ziemia – nasza planeta" – wykonywanie pracy plastycznej (dla chętnych i wytrwałych
Przedszkolaków, pracę można wykonać w ciągu całego tygodnia.) Do jej wykonania można wykorzystać kolorowe gazety, bibułę, flamastry. Potrzebne też będą nożyczki i klej. Propozycja wykonania pracy: - wytnij z kolorowych gazet wybrane elementy,
- przyklej je na jasnozielonej kartce w kształcie koła,
- uzupełnij szczegóły flamastrami i kolorową bibułą.
Powodzenia!!!
9. Po południu proponujemy relaks przy spokojnej muzyce, połóż się wygodnie na kocyku, zamknij oczy i posłuchaj :
Wtorek 06. 04. 2021r.
/w tym tygodniu będziemy realizowały tematykę tygodnia- Cuda i dziwy/
1. Dzień dobry "Biedronki" i "Motylki"! Serdecznie witamy Was po Świętach Wielkanocnych.
Myślimy, że "Zajączek" przyniósł Wam wszystkim słodycze, bądź zabawki, a "Lany Poniedziałek" był świętem dobrej zabawy i radości.
Zanim przejdziemy do naszych zadań, zapraszamy Was do wesołej zabawy – "rozgrzewki" .
"Rytmiczna rozgrzewka w podskokach" - zabawa rytmiczno-ruchowa
2. Zapoznanie z nazwą nowego miesiąca- na podstawie wiersza Wandy Chotomskiej- "Kwiecień".
Najpierw uważnie wysłuchaj wiersza, a potem spróbuj wypowiedzieć się na temat nieprawdopodobnych rzeczy, które wyczarował kwiecień czarodziejską pałeczką; zwróć uwagę na humor zawarty w utworze.
Chodzi Kwiecień po świecie klucz zmajstruje żurawi,
w fiołkowym berecie, księżyc w czapkę ubierze,
z czarodziejską pałeczką w kieszeni. gwiazdy zmieni w talerze,
Za pomocą pałeczki z klombu zerwie dwa słonie,
w ciągu małej chwileczki by pachniały w wazonie,
wszystkie rzeczy potrafi odmienić. z papug zrobi tygrysy,
Koniom – skrzydła doczepia, które jedzą irysy,
krowę zmieni w fortepian, sto kogucich grzebieni
tort upiecze ze śniegu, w wielkie góry zamieni -
strusia wyśle na biegun, ledwie wyjmie pałeczkę z kieszeni.
dom na dachu postawi,
3. Zabawa ruchowa – Jestem kwietniem i wyczaruję…
Poruszasz jakimiś przedmiotem, ale takim, który przypomina pałeczkę i kończysz zdanie: Jestem kwietniem i wyczaruję…, staraj się wymyślać coś nieprawdopodobnego.
Spróbuj wyjaśnić znaczenie przysłowia: Kwiecień- plecień, bo przeplata trochę zimy, trochę lata.
4. Zabawy i ćwiczenia z literą f.
a) Mieszanie kolorów.
Rodzic w miarę możliwości przygotowuje słoiki z roztworami farb: żółtej, czerwonej i niebieskiej, oraz puste słoiki. Prosi dziecko, żeby przypomniało mu, jakie kolory powstaną przez zmieszanie farb:
• żółtej i niebieskiej (zielony)
• niebieskiej i czerwonej (fioletowy)
• czerwonej i żółtej (pomarańczowy).
Po każdej uzyskanej odpowiedzi miesza farby w tych kolorach.
b) Analiza i synteza słuchowa słowa farby.
• Dzielenie słowa farby na sylaby, na głoski.
− Co słyszycie na początku słowa farby?
• Podawanie przykładów słów rozpoczynających się głoską f (fajka, flaga, foka...), mających ją w środku (agrafka, delfin, perfumy...) oraz na końcu (elf, kilof, traf...).
− Z ilu głosek składa się słowo farby?
• Budowanie schematu słowa farby (z użyciem białych kartoników).
• Podawanie przykładów imion rozpoczynających się głoską f (Franek, Filip, Felicja, Florentyna…). Analiza i synteza słuchowa imienia Franek.
Dzielenie imienia na sylaby, na głoski; budowanie jego schematu.
c) Zabawa ruchowa "Dotknij".
Przy muzyce poruszasz się, a na przerwę w grze musisz dotknąć jakiegoś przedmiotu, którego nazwa rozpoczyna się głoską f.
d) Pokaz litery f : małej i wielkiej, drukowanej (dzieci 6-letnie);
- Odczytanie wyrazu z Rodzicem, odszukanie na ostatniej karcie takiego samego wyrazu. Wycięcie go i przyklejenie na nim. Pokolorowanie rysunku;
- ozdobienie liter f, F;
- odszukanie wśród podanych wyrazów wyrazu farby. Podkreślenie go; policzenie podkreślonych wyrazów.
Karta pracy – Odkrywam siebie. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia ,s. 40.
(dla dzieci, które, nie posiadają w domu karty pracy)
e) Pokaz litery f : małej i wielkiej, drukowanej i pisanej (dzieci 7-letnie)- Karty pracy –Odkrywam siebie. Litery i liczby, s.80 i 81.
- Odczytanie wyrazu z Rodzicem, odszukanie na końcu kart kartoników z literami tworzącymi wyraz farby; wycięcie ich, ułożenie z nich wyrazu, a potem przyklejenie w okienkach. Pokolorowanie rysunku;
- odczytanie sylab; wyrazów;
- pisanie liter f, F po śladach, a potem – samodzielnie;
- przeczytanie tekstu.
(dla dzieci, które nie mają w domu kart pracy)
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/odkrywam_siebie_litery_liczby_zaawansowany/mobile/index.html#p=82
BRAWO!!! ŚWIETNIE SOBIE PORADZIŁAŚ(EŚ). A teraz czas na relaks.
- Odpowiedz na pytanie: Czy to byli naprawdę kosmici?
- Dowolny taniec przy w/w piosence.
PIĄTEK- 02.04.2021
I.1.Gimnastyka poranna: włącz muzykę i wykonaj kilka ćwiczeń zgodnie z jej rytmem.
2. Oglądanie obrazków, zaznaczanie 9 różnic między nimi- Karty pracy cz.3 nr 61
3. Zabawy konstrukcyjne z klocków (6 latki)
4. Praca w książce Litery i liczby s.67 (7 latki)- liczenie kropek, skreślanie błędnych wyników oraz liter, odczytywanie wyrazu z liter pozostałych
II.1. Słuchanie opowiadania Agnieszki Galicy "Bajeczka wielkanocna"
https://www.youtube.com/watch?v=dOaZJqsWmEo
2. Rozmowa na temat opowiadania- poprzez pytania rodzic może zaobserwować czy dziecko słucha ze zrozumieniem, czy niektóre fragmenty należy posłuchać jeszcze raz.
3. Zabawa oddechowa "Karmimy kurki"- do zabawy potrzebujemy: słomkę, papier kolorowy pocięty na małe kawałki oraz rysunek kury. Zabawa polega na przenoszeniu słomką ziarenek (papierowych) na kartkę z rysunkiem kury.
4. Spacer na świeżym powietrzu- zaobserwuj czy rozkwitły już bazie, czy widzisz inne oznaki wiosny?
III.1. Relaks z muzyką instrumentalną
2.Wykonaj ilustrację do opowiadania "Bajeczka wielkanocna" z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi i materiałów plastycznych
3. Wykonaj wspólnie z rodzicami "Pastę jajeczną"- dzieci bardzo chętnie uczestniczą w pracach kulinarnych, pozwólmy im eksperymentować, modyfikować przepisy i kosztować różnorodnych potraw.
Czas przygotowania: 10 minut
Czas gotowania jajek: 10 minut
Liczba porcji: 420 gramów pasty
Kaloryczność kcal: 290 w 100 gramach
Dieta: bezglutenowa, wegetariańska
Składniki:
• 4 średnie jajka ugotowane na twardo
• 70 g żółtego sera
• 1 większy ogórek kiszony
• 3 płaskie łyżki majonezu
• 1 łyżka śmietany kwaśnej 18 %
• łyżeczka musztardy delikatesowej
• pół łyżeczki soli
• szczypta pieprzu
• mały pęczek szczypiorku
Pasta jajeczna przepis
Aby zrobić idealną pastę jajeczną bardzo ważne są prawidłowo ugotowane i świeże jajka. Jajka ugotuj na twardo. Do pasty jajecznej daję majonez i śmietanę oraz tarty na grubych oczkach żółty ser i ogórek kiszony. Do takiej pasty możesz też dodać na koniec odrobinę wędzonej makreli lub szynkę w plasterkach.
Pasta jajeczna to bardzo szybka do zrobienia domowa pasta. Możesz zrobić ją wieczorem, by rano w kilka minut przygotować dla całej rodziny pyszne kanapki na śniadanie. Ta pasta jajeczna sprawdza mi się również jako farsz do jajek wielkanocnych.
Cztery średniej wielkości jajka ugotuj na twardo. Po ugotowaniu od razu zalej je zimną wodą i uszkodź skorupkę jajka.Obieram jajka pod małym strumieniem zimnej wody z kranu. Po lekkim przestudzeniu możesz posiekać jajka nożem. Możesz również rozdrobnić jajka przy pomocy widelca.
Kawałek ulubionego żółtego sera zetrzyj na tarce, na grubych oczkach. Dodaj też trzy płaskie łyżki majonezu, łyżeczkę musztardy delikatesowej oraz pół łyżeczki soli i większą szczyptę pieprzu. (majonez i inne przyprawy wg uznania)
Do pasty jajecznej dodaj też łyżkę kwaśnej śmietany 18 %. Większego ogórka kiszonego obierz ze skórki i pokrój w drobną kostkę. Wszystkie składniki dokładnie wymieszaj i sprawdź smak pasty. Być może wolisz bardziej słoną pastę.. wówczas dodaj troch soli.
Przed podaniem pasty posiekałam jeszcze cienki szczypiorek. Pasty jajecznej nie trzeba odkładać do lodówki, by smaki się przegryzły. Można od razu wyłożyć ja na kanapki i rozkoszować się tym cudownym smakiem :)
4. Zadania dodatkowe: w okresie świątecznym możesz wykonać prace w książce, które z różnych przyczyn nie zostały jeszcze zrobione.
Radosnych Świąt Wielkanocnych
CZWARTEK - 01.04.2021
I.1. Dziś bardzo śmieszny dzień- napisz wspólnie z rodzicami śmieszny SMS do Twojej pani. Możesz zadać jej ćwiczenie na przebudzenie
2. Dziś prima aprilis?- troszkę informacji na ten temat
Prima Aprilis, które świętujemy 1 kwietnia, to dzień, w którym trzeba szczególnie uważać. Zapewne czekają nas dziś psikusy ze strony rodziny, znajomych, a nawet nieprawdziwe informacje podawane w mediach. Prima aprilis oznacza po łacinie po prostu "1 kwietnia". Sam zwyczaj pochodzi najprawdopodobniej od rzymskich świąt - Cerealiów.
1 kwietnia, czyli dosłownie prima aprilis. Dziś możemy robić żarty bliskim, a nawet obcym - i nikt nie powinien się za to obrażać. Sami też musimy pozostać czujni i nabrać sporo dystansu. Żartownisie tylko czyhają na naszą nieuwagę! Jak już wiecie, prima aprilis oznacza po łacinie po prostu 1 kwietnia, a zwyczaj pochodzi najprawdopodobniej od rzymskich świąt - Cerealiów.
Skąd się wziął prima aprilis?
Pochodzenie zwyczaju prima aprilisowego nie jest do końca pewne. Wywodzi się on najprawdopodobniej z jednego z kwietniowych świąt rzymskich. Wedle jednej z teorii – z uroczystości Cerealiów obchodzonej 19 kwietnia, podczas której proszono boginię urodzaju - Cererę - o prima aprilis, czyli urodzajny kwiecień. Według innej – ze święta na cześć bożka śmiechu i wesołości, przypadającego na 1 kwietnia, kiedy Rzymianie obchodzili Nowy Rok. Do Polski prima aprilis zawitał w XVI wieku.
Dzisiaj święto obchodzi się w całej Europie, chociaż nie wszędzie tego samego dnia i pod tą samą nazwą. Hiszpanie robią sobie żarty nieco wcześniej: 28 grudnia w Dniu Świętych Niewiniątek. Anglicy wprawdzie obchodzą to święto 1 kwietnia, ale nazywają je Dniem Głupca. Oryginalni są także Francuzi - prima aprilis to u nich poisson d'avril, co dosłownie znaczy: kwietniowa ryba.
II.1 Ćwiczenia graficzne –rysowanie po śladach bez odrywanie ręki, rozwiązanie zagadek B.Szelągowskiej-
Karty pracy cz.3 nr 60
2. "Kartka wielkanocna"- wykonanie ozdoby świątecznej na stół wielkanocny- Wyprawka karta 19- potrzebne będą klej, nożyczki, karton pomarańczowy (w zestawie). Instrukcja do pracy zamieszczona na odwrocie. Dla osób, które nie mają wyprawki: wykonaj kartkę z wykorzystaniem dowolnych materiałów plastycznych, rodzic przygotowuje szablon z kartki, aby dziecko przyklejało na nim wycięte elementy
3. Zabawy na świeżym powietrzu
III.1. Zabawy przy piosence "Kokoszeczka" (muz.T.Mayzner, sł. autor nieznany).
https://www.youtube.com/watch?v=8jbUOi50B8Y
Wysłuchaj piosenki i zastanów się: jaki ma nastrój, czy jest wesoła czy smutna, o czym opowiada itp. Postaraj się teraz słuchać piosenki i jednocześnie wystukiwać jej rytm, teraz poruszaj się po kole zgodnie z rytmem piosenki.
Powtarzaj słowa, postaraj się nauczyć tej piosenki- powtarzaj ją w ciągu dnia, a wieczorem zorganizujcie z rodzicami występ muzyczny.
2. Kolorowanka wodna "Kogut"- wykorzystanie wyprawki Karta z kogutem- potrzebny będzie pędzelek i kubek z wodą
Osoby, które nie mają "wyprawki plastycznej" – malują farbami dowolną kolorowankę o tematyce świątecznej lub wykonują pracę na temat dowolny.
3. Porządki świąteczne- posprzątajcie swój pokój, szufladę. Posegreguj swoje zabawki na wyznaczone półki, posegreguj materiały plastyczne, posegreguj „śmieci” Będą to matematyczne ćwiczenia w zakresie klasyfikacji według podanej cechy. Dzieci chętnie są uczestnikami życia rodzinnego i służą pomocą.
4. Teraz czas na herbatkę i koncert muzyczny- piosenka "Kokoszeczka".
ŚRODA- 31.03.2021
I 1. Zabawa badawcza "Poznajemy budowę jajka" (potrzebne jajko surowe i ugotowane)
Czy potraficie rozpoznać, które jajo jest surowe, a które gotowane. Zakręć na stole jajkiem surowym i ugotowanym, zgadnij, które jest które? Następnie oba jajka rozbij, dziecko podsumowuje, że surowe jajko kręci się wolno, a ugotowane szybko. Rodzic wyjaśnia, że gotowane jajko kręci się szybciej, bo ma zwartą konsystencję – konsystencja surowego jaja hamuje jego obrót. Dziecko ogląda jajka, także za pomocą lupy, jeśli jest taka możliwość. Rodzic prosi dziecko, żeby opowiedziało, jak jest zbudowane jajko i jakie są funkcje poszczególnych elementów budowy jaja. Pomaga dzieciom dojść do wniosku, że skorupka i błona chronią jajko przed uszkodzeniem. Pisklę rozwija się z płytki zarodkowej. Białko chroni rozwijające się pisklę przed urazami. Żółtko jest źródłem substancji odżywczych, dzięki którym pisklę może się rozwijać i rosnąć. Komora powietrzna zapewnia pisklęciu możliwość oddychania. Skrętki białkowe utrzymują jajo w jednym położeniu.
Rodzic wyjaśnia dziecku, że z jaj kupowanych w sklepach nie wyklują się kurczęta.
2. Eksperyment gumowe jajo- zachęcamy do wykonania wspólnie eksperymentu z jajkiem
https://youtu.be/rjeG_CQLLmg
II 1. Dobieranie wyrazów do obrazków.
Poszukaj w gazetach zdjęć: pisanki, palmy, baby, mazurka, baranka lub wykonaj własne obrazki. Teraz z pomocą rodziców wykonaj napisy: pisanka, palma, babka, mazurek. Wytnij obrazki i wyrazy. Teraz dobierz nazwy do obrazków. Wymieszaj je i spróbuj jeszcze raz potem przyklej na kartce. Z czym kojarzą Ci się te obrazki i podpisy?
2. Praca z książką Litery i liczby str.74 i 75- ćwiczenia w czytaniu, szukanie odpowiednich podpisów
( gdyby podpisy się zgubiły można po prostu wpisać litery )
3. Teraz trochę gimnastyki!!!! Zachęcamy do zabawy na świeżym powietrzu.
Wytnij z gazet lub kartonów 10 dużych pisanek, ułóż je w niewielkich odstępach w linii prostej- teraz wykonaj ćwiczenia:
- bieg slalomem między pisankami,
- skoki slalomem na jednej nodze, obunóż
- slalom na czworakach
- slalom na czworakach tyłem- a teraz Twoje pomysły
III 1. Ćwiczenia z pisankami.
Wytnij dwa koszyczki i pisanki: 6 zielonych, 4 czerwone, 5 żółtych, 4 niebieskie./ mogą też być przedmioty rzeczywiste/
Teraz będziemy ćwiczyć liczenie i układanie zapisów matematycznych:
• Wyjmowanie pisanek z koszyczków, przeliczanie ich.
- Ile pisanek jest w pierwszym koszyczku? (6 zielonych, 4 czerwone).
- Ile pisanek jest w drugim koszyczku? (5 żółtych, 4 niebieskie).
- Liczenie wszystkich pisanek w koszyczkach.
- Układanie zapisów matematycznych.
Pierwszy koszyczek
6 (zielonych) + 4 (czerwone) = 10 pisanek
Drugi koszyczek
5 (żółtych) + 4 (niebieskie) = 9 pisanek
- Porównywanie liczebności pisanek w koszyczkach.
10 > 9, 8<9, 7=7
Miłego pisankowego liczenia
2. Historyjka obrazkowa "Przygoda wielkanocna"- karty pracy cz.3 nr 58 – zaznacz kolejność wydarzeń, opowiedz historyjkę
3. "Cała Polska czyta dzieciom"- bajka przy herbatce, słuchanie lub wspólne czytanie.
Miłej pracy i radosnych wrażeń
WTOREK- 30.03.2021
I. To na przebudzenie
1. Zabawy ruchowe na miły dzień: skaczemy na jednej nodze do łazienki umyć zęby, wracamy z łazienki skacząc obunóż, zbieramy z podłogi okruszki (skłony), pajace, przysiady
(nadal pamiętamy, że dzieci ciągle potrzebują się ruszać, co chwilę należy wymyślać dla nich różnorodne formy ruchu)
2. Kolorowanie rysunków jajek tak, aby każde jajko było inne.Łączenie w pary takich samych zestawów pisanek- Karty pracy cz.3 nr 56
II. Po śniadaniu
1. Słuchanie opowiadania G. Kasdepke "Najpiękniejsze..."
Jak wiadomo, każda mama pragnie, aby jej dziecko było naj, naj, najwspanialsze!...
Prawda? Tak samo rzecz się miała z pewnymi dobrze znanymi kurami. Któregoś ranka
wszystkie trzy zniosły jajka. Cóż to była za radość!
Gdakały wniebogłosy ze szczęścia! Spoglądały z miłością na swe jajeczka. Otulały je
delikatnie. Nasłuchiwały, czy zza kruchej skorupki nie dobiegnie ich czasem jakiś dźwięk.
Jednym słowem, jak wszystkie mamy, robiły sporo zamieszania.
– Z mojego jajeczka – gdakała pierwsza kura – wyrośnie najsilniejszy kogucik na całym podwórku!
– A z mojego – gdakała druga – najpiękniejsza nioska w całej wsi!
Zaś trzecia kura była tak szczęśliwa, że nie wiedziała nawet, czy wolałaby chłopca, czy
dziewczynkę. Wszystkie jednak chciały, aby ich dzieci były najpiękniejsze. Postanowiły więc pomalować skorupki jajek najwspanialej, jak tylko potrafiły.
– Moj kogucik – gdakała pierwsza kura – będzie czerwony w niebieskie paseczki.
– A moja nioska – gdakała druga – będzie różowa w zielone groszki.
Zaś trzecia kura nie mogła się zdecydować, czy pomalować jajo na pomarańczowo w brązowe kwadraciki, czy na brązowo w pomarańczowe trójkąciki. Wszystkie były przekonane, że z tak kolorowych jajek wyklują się najpiękniejsze kurczaczki na świecie. I rzeczywiście. Którejś nocy usłyszały jakieś ciche trzaski, jakieś popiskiwania... – zanim się obejrzały, z popękanych, kolorowych skorupek wyskoczyły ich dzieci.
– Jaka śliczniutka!... – wygdakała pierwsza kura.
– Moj ty kochany!... – rozczuliła się druga.
– Chlip, chlip!... – płakała ze szczęścia trzecia kura.
A małe kurczaczki, wszystkie żółciutkie, jak gdyby pomalowało je samo słońce, rozejrzały się dookoła i krzyknęły radośnie: "Mamo! Już jestem!"
2. Rozmowa na temat opowiadania:
- Jaki byście nadali tytuł temu opowiadaniu?
- O kim była mowa w opowiadaniu?
- O czym marzyły kury?
- Co się po kolei wydarzyło w opowiadaniu?
- A jak myślicie co mogło się dalej wydarzyć?
3. "Moja pisanka" – praca plastyczna. Przygotuj z pomocą rodzica kształt pisanki, możesz wykorzystać kartony po różnych produktach, ofiarujesz wtedy "drugie życie śmieciom"
Następnie wyklej przygotowany szablon techniką łącznia kolorowych gazet i kolorowego papieru, możesz wykorzystać resztki materiału lub bibuły
Gotową pisankę możesz umieścić na wystawce w pokoju lub kuchni jako ozdobę świąteczną.
III. Po południu
1.Spacer na świeżym powietrzu
2.Ćwiczenia graficzne- kończenie rysowania kurki i kogucika według wzoru- karta pracy cz3 nr 57
3.Zabawa rozwijająca umiejętność dokonywania analizy i syntezy słuchowej "Jaka to głoska?"- wyodrębnianie w słowie pierwszej głoski. Dzieci oglądają kolejno obrazki. Zgadują jaką głoską rozpoczyna się nazwa danego obrazka, a następnie wymyślają inny przedmiot, owoc, warzywo itp. rozpoczynające się taką samą głoską. Przykładowe obrazki: cytryna – cebula, fotel – farby, drabina – dom, krowa – koza, góra – gniazdo, pasek – palto, lustro – latarka, ogórek – oko, łopata – łyżka, pudełko – parasol, sopel – stół, wazon – worek, indyk – igła, szelki – szafa, żaba – żelazko, rower – rak, zegarek – zamek, motyl – maki, kot – kret, noga – narty...).( można wykorzystać obrazki z gazet lub narysować je, przydadzą się w kolejnych ćwiczeniach językowych) 7 latki wyodrębniają również głoski na końcu wyrazu oraz w środku wyrazu.
4.Zabawy dowolne , czas na herbatkę i ciasteczko.
PONIEDZIAŁEK- 29.03.2021
I. To na przebudzenie
1. Zabawy ruchowe na miły dzień: przysiady, podskoki, pajace, chodzenie po schodach
(kochani rodzice pamiętajcie, że Wasze dzieci ciągle potrzebują się ruszać, co chwilę należy wymyślać dla nich formy ruchu, wtedy będą spokojniejsze i skupione
2. Łączenie samodzielne lub z pomocą rodzica pierwszych głosek w nazwach zdjęć. Rysowanie w pustych polach tego, czego nazwę otrzymano- karty pracy część 3 nr 54
II. To po śniadaniu
1.Słuchanie wiersza Doroty Gellner "Pisanki"- rozmowa na temat treści wiersza. Wykonanie ilustracji do wiersza. Można wykonać kukiełki pisankowe na patyczku do szaszłyków i bawić się w teatrzyk.
Patrzcie, ile na stole pisanek!
Każda ma oczy malowane, naklejane.
Każda ma uśmiech kolorowy i leży na stole grzecznie,
Żeby się nie potłuc przypadkiem w dzień świąteczny.
Ale pamiętajcie! Pisanki nie są do jedzenia.
Z pisanek się wyklują ŚWIĄTECZNE ŻYCZENIA.
2.Zabawy z literami C (cebula) oraz Ł(łopatka) - kojarzą się z wiosną. Układamy głoski do wyrazu cebula i łopatka, szukamy głoski na początku słowa i na końcu słowa.
7- latki układają samogłoski i spółgłoski do wyrazów (model wyrazu), szukamy poznanych liter w gazetach. Wykonujemy portret litery dla utrwalenia jej wyglądu.
3.Spacer –koniecznie skorzystajcie ze wspólnego spaceru, szukajcie znaków wiosny.
III. Po południu
1.Relaks z bajką wybraną przez dziecko /czytana przez rodzica lub wspólnie z dzieckiem/
2.Ćwiczenia spostrzegawczości "Kolorowe pisanki" – wykonajcie zadanie w kartach pracy część 3 nr 55. (tj. kolorowanie pisanek wg wzoru, dzielenie nazw zdjęć na głoski i sylaby)
3.Czytanie z rodzicami wyrazów korzeń i liść "Litery i liczby" str.73, czytanie pozostałych wyrazów, tekstu
4.Zabawy swobodne, czas na wspólną herbatkę, rodzinne rozmowy i przytulanki
Poniedziałek - 29.06.2020r.
Dzień dobry Kochane Motylki!
Nadeszło lato, a wraz z nim wakacje! Czas radości, słońca, wielu przygód i zabaw bez końca! Jednak w czasie zabaw musicie przestrzegać wiele zasad bezpieczeństwa!
Na początek zapraszamy Was do swobodnych zabaw przy piosence – "ZoZi- bezpieczne wakacje".
Drogi Rodzicu, prosimy obejrzyj z dzieckiem interaktywną prezentację z lektorem - (link i hasło w załączniku) i razem omówcie najważniejsze zasady bezpieczeństwa podczas wakacji.
"Motylki"- gdzie możecie spędzić wakacje i jakie atrakcje na Was czekają, dowiecie się, po obejrzeniu filmu. Zapraszamy!
Na zakończenie , zaśpiewajcie wesoło piosenkę –"Niech żyją wakacje!"
Kochane Motylki i Rodzice! Na ten wakacyjny czas życzymy Wam dobrej pogody, słonecznego nastroju i przede wszystkim –
dużo zdrowia!!!
Odpoczywajcie i nabierajcie energii do podejmowania nowych wyzwań!
Panie: Basia, Justynka i Mariola
PIĄTEK – 12 CZERWCA 2020
Dziś dzień wyjątkowy, trochę wolny od pracy , ale przecież praca to kolorowy zawrót głowy, niechaj więc ten dzień będzie zagadkowy
I.1.Zabawy pod hasłem: Ryby w morzu.
Folia lub duży papier pakowy dla dziecka: kolorowa piana (można użyć różnych barwników naturalnych) pędzelek, kubeczek z wodą, kartka.
Dzieci malują kolorową pianą (piana z odrobiną ciekłej farby) na stołach
zabezpieczonych folią. Malują na zmianę: prawą ręką i lewą ręką. Malując, mówią wierszyk:
Wysokie i piękne fale
widzę z brzegu doskonale. / malują pędzlem fale /
Na łódce siedzę sobie /malują łódkę /
i ryby piękne łowię. /malują rybę /
II 1. Rozwiązywanie zagadek o różnych środkach lokomocji.
Obrazki/zdjęcia różnych środków lokomocji – rozwiązań zagadek.
Dzieci rozwiązują zagadki i wskazują obrazki/zdjęcia przedstawiające ich rozwiązania.
Pędzi po torze szybko, z daleka,
bo tłum podróżnych na stacji czeka. (pociąg)
Ma skrzydła, choć nie jest ptakiem.
Lata podniebnym szlakiem. (samolot)
Ma maskę, a pod nią konie,
cylindry – nie na głowie.
A w środku siedzi człowiek. (samochód)
Ta wielka latająca maszyna
owada – ważkę, przypomina. (helikopter)
2.Wykonanie karty pracy, cz. 4, s. 70.
Rysowanie w ramce na górze karty, gdzie dziecko pojedzie na wakacje, a na dole – gdzie chciałoby pojechać na wakacje. Rysowanie po śladzie, bez odrywania kredki od kartki.
III.1. Zagadki słuchowe dotyczące bezpieczeństwa podczas wakacji.
Dzieci słuchają zagadek Barbary Kosmowskiej, dopowiadają ich zakończenia – rozwiązania.
Wiem, że pan ratownik mnie nie zauważy,
dlatego nie kąpię się na niestrzeżonej… (plaży)
Kiedy płoną lasy, to giną zwierzęta,
dlatego dbam o to i o tym pamiętam,
by w lesie wszystkim żyło się dogodnie.
Z tego powodu nie bawię się… (ogniem)
Jeśli się zagubię w obcym dla mnie mieście,
wiem, co mam zrobić, wiem nareszcie!
Mogę zaufać pewnemu człowiekowi,
czyli panu… (policjantowi)
Gdy nie ma rodziców w domu,
to choć bardzo przykro mi,
nie otwieram obcym ludziom
do naszego domu… (drzwi)
Ze względu na żmije zawsze w lesie noszę
moje ukochane, gumowe… (kalosze)
Grzybobranie to grzybów zbieranie,
a nie ich jedzenie czy też smakowanie.
Dlatego po powrocie z lasu
sięgam do grzybów pełnego… (atlasu)
Nie podchodzę do dzikich zwierząt,
bo choć są piękne i bajeczne,
bywają także dla ludzi bardzo… (niebezpieczne)
Miłego dłuuuuuuuuuuuugiego weekendu!!!!!!
ŚRODA – 10 CZERWCA 2020
I.1Wykonanie karty pracy, cz. 4, s. 62.
Słuchanie, dokąd podróżują ludzie podanymi środkami lokomocji. Naklejanie odpowiednich obrazków.
2.Tworzenie mapy skojarzeń do wyrazu wakacje.
Potrzebne będą: litery, obrazki, małe kartki, duży karton,wyraz wakacje.
Rodzic umieszcza na środku dużego kartonu wyraz wakacje. Dzieci podają skojarzenia i rysują je na małych kartkach lub układają odpowiednie wyrazy. Następnie rodzic umieszcza je wokół wyrazu WAKACJE, tworząc mapę skojarzeń.
II.1 Wykonanie karty pracy, cz. 4, s. 62–63.
Kolorowanie na obu kartach wakacyjnego pociągu.
2.Praca z mapą Polski- wskazywanie morza, gór na mapie Polski.
Dzieci, samodzielnie lub z pomocą rodzica, wskazują na mapie Bałtyk, góry Tatry, jeziora…, miejsca, które już odwiedziły
3. Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy Wakacyjny pociąg.
Potrzebne będą: napis Wakacyjny pociąg, dla każdego dziecka: kartka z bloku technicznego z narysowanym na niej prostokątem (większym od rozmiaru widokówki) i dwoma kołami, widokówka z wybranego
regionu Polski, klej, nożyczki, farby plakatowe, pędzelek, kubeczek z wodą.
Etapy pracy:
- Wycinanie kół i prostokąta.
- Malowanie prostokąta na dowolny kolor, a kół – na czarno.
- Po wyschnięciu przyklejenie widokówki na prostokącie, doklejenie kół tak, żeby powstał wagonik.
- Porządkowanie miejsc pracy.
- Łączenie wszystkich wagonów –rodzic przygotowuje lokomotywę, do której są przyłączone wagony. Rodzic umieszcza nad pociągiem napis Wakacyjny pociąg.
III. 1. Zabawa ruchowo-naśladowcza Skaczemy na skakance.
Dzieci naśladują skoki na skakance zgodnie ze wskazaniem:
-rowerkiem (z nogi na nogę),
- żabką (na obu nogach jednocześnie),
-nóżką (na jednej i na drugiej nodze),
- krzyżakiem (ze skrzyżowanymi nogami).
2. Wykonanie karty pracy, cz. 4, s. 63.
Nawlekanie muszelek na nitkę według wzoru (rytmu).
Radosnej pracy !!!!!