...:: ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE
ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE
ORAZ
INDYWIDUALNE KONSULTACJE W PRZEDSZKOLU

Zajęcia odbywają się:
Poniedziałek 7.30 - 14.30
Wtorek 7.30 - 14.30
Środa 7.30 - 9.30
Zajęcia prowadzi:
Logopeda - mgr Bogusława Czaplińska-Głąb
Zasady wprowadzania wywołanej głoski w trakcie terapii
• wywołanie głoski
• ćwiczenie głoski w logatomach – sylabach
(np. szu, szo, sza, … )
• ćwiczenie głoski w nagłosie wyrazów
(np. szafa, szufelka, szyna, … )
dziecko ma prawidłowo powtarzać wyrazy w trakcie ćwiczeń, początkowo z zeszytem, po paru dniach z pamięci, ale jedynie podczas ćwiczeń
• ćwiczenie głoski w śródgłosie wyrazów
(np. wieszak, koszula, muszelka, … )
dziecko ma prawidłowo powtarzać wyrazy w trakcie ćwiczeń, początkowo z zeszytem, po paru dniach z pamięci, ale jedynie podczas ćwiczeń
• ćwiczenie głoski w wygłosie wyrazów
(np. kalosz, gulasz, kosz … )
dziecko ma prawidłowo powtarzać wyrazy w trakcie ćwiczeń, początkowo z zeszytem, po paru dniach z pamięci, ale jedynie podczas ćwiczeń
• ćwiczenie głoski w grupach spółgłoskowych
(np. kaszka, kasztan, gruszka,...)
jest to moment, by pomału egzekwować od dziecka prawidłową wymowę ćwiczonej głoski w codziennych wypowiedziach, we wszystkich dotychczas ćwiczonych wyrazach
• ćwiczenie głoski w wyrażeniach
(np. szeroka szuflada, blaszana puszka, szara szkatuła, … )
dziecko powinno coraz częściej mówić prawidłowo ćwiczoną głoskę w codziennych wypowiedziach
• ćwiczenie głoski w zdaniach
(np. Szymon mieszka koło przedszkola. Tomasz zbiera gruszki do koszyka. )
dziecko powinno coraz częściej mówić prawidłowo ćwiczoną głoskę w codziennych wypowiedziach
• ćwiczenie głoski w wypowiedziach spontanicznych, wierszykach, np.:
Wpadła gruszka do fartuszka,
za nią wpadły dwa jabłuszka,
a śliweczka wpaść nie chciała,
była jeszcze niedojrzała.
Ćwiczona głoska powinna być stale obecna w wypowiedziach dziecka.
oprac. B. Czaplińska-Głąb
Jak pracować z dzieckiem?
• Zapoznać się z nowym materiałem, zadawanym średnio raz w tygodniu, przypomnieć dziecku jakie wyrazy będą ćwiczone (dziecko powtarza po dorosłym), pokolorować obrazki.
• Systematycznie (2,3 razy w ciągu dnia, o stałych porach) powtarzać cały materiał zgromadzony w zeszycie.
• Po dwóch, trzech dniach można zacząć wymagać, by dziecko część nowych wyrazów nazywało już samodzielnie, ciągle w oparciu o obrazki w zeszycie.
• Po czterech, pięciu dniach dziecko nazywa wszystkie nowe obrazki samodzielnie (prawidłowo), nie trzeba już posiłkować się obrazkami z zeszytu. Można przećwiczyć wprowadzone wyrazy np. w drodze do przedszkola.
• Mówić przy dziecku prawidłowo, tak by osłuchało się z prawidłowym brzmieniem ćwiczonych wyrazów.