...:: STATUT PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 56 W SOSNOWCU



Statut Przedszkola Miejskiego Nr 56 z Oddziałem Specjalnym w Sosnowcu






ROZDZIAŁ V


ZADANIA NAUCZYCIELI ORAZ INNYCH PRACOWNIKÓW PRZEDSZKOLA. 
 
 
§ 50
 
1.W przedszkolu zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników obsługi zgodnie z arkuszem  organizacji przedszkola.
 
2.Zasady zatrudnienia nauczycieli i innych pracowników, o których umowa w ust. 1. określają odrębne przepisy.
 
3.Każdemu pracownikowi powierza się określony zakres obowiązków.
 
4.W przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele z przygotowaniem pedagogicznym do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym.
 
5.W Przedszkolu, za zgodą organu prowadzącego można zatrudniać dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
 
 
§ 51
 
Nauczyciel przedszkola prowadzi pracę dydaktyczno – wychowawczą i opiekuńczą zgodnie z obowiązującą podstawą programową i dopuszczonymi przez dyrektora programami, odpowiada za jakość i wyniki tej pracy, szanuje godność dziecka i respektuje jego prawa. 
 
 
§ 52
 
Do zadań nauczycieli należy:
 
1.Rzetelne realizowanie zadań związanych z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami przedszkola: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, w tym zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole;
 
2.Planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno – wychowawczej zgodnie z podstawą wychowania przedszkolnego, ponoszenie odpowiedzialności za jej jakość;
 
3.Wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań;
 
4.Kształcenie i wychowywanie dzieci w atmosferze szacunku dla każdego człowieka;
 
5.Dbałość o kształtowanie u dzieci postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów;
 
6.Kierowanie się dobrem dzieci, troską o ich zdrowie oraz poszanowaniem ich godność osobistej;
 
7.Prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci, zainteresowań i uzdolnień oraz dokumentowania tych obserwacji;
 
 
8.Przeprowadzenie w roku szkolnym poprzedzającym rok szkolny, w którym jest możliwe rozpoczęcie przez dziecko nauki w szkole podstawowej, analizy  gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole;
 
9.Przygotowanie do dnia 30 kwietnia danego roku szkolnego informacji dla dzieci 5 – letnich „o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole”; 
 
10.Stosowanie twórczych i nowatorskich metod nauczania i wychowania;
 
11.Odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w przedszkolu i poza terenem w czasie wycieczek, spacerów itp.;
 
12.W przypadku stwierdzenia, że dziecko ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, niezwłoczne udzielenie tej pomocy w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem;
 
13.Współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno – pedagogiczną, zdrowotną itp.;
 
14.Współdziałanie z innymi  nauczycielami przedszkola i specjalistami w świadomej realizacji zadań  zespołów do  spraw udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej  dzieciom w przedszkolu;
 
15.Planowanie własnego rozwoju zawodowego - systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego;
 
16.Dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych oraz troska o estetykę pomieszczeń;
 
17.Eliminowanie przyczyn niepowodzeń dzieci;
 
18.Współdziałanie z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania i nauczania dzieci z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju;
 
19.Prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej – zgodnie z obowiązującymi przepisami;
 
20.Realizacja zaleceń dyrektora i osób kontrolujących;
 
21.Inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym lub rekreacyjno – sportowym.
 
 
§ 53
 
Szczegółowy zakres zadań nauczycieli:
 
1.Bezwzględna odpowiedzialność za bezpieczeństwo i zdrowie powierzonych im wychowanków, a w szczególności:
1)systematyczne wpajanie dzieciom zasad bezpiecznego zachowania się,
2)reagowanie na wszystkie dostrzeżone sytuacje stanowiące zagrożenia bezpieczeństwa dzieci, 
3)zwracanie uwagi na osoby postronne przebywające na terenie przedszkola, a w razie potrzeby - do zawiadomienia pracownika obsługi o fakcie przebywania osób postronnych, 
4)zawiadomienie dyrektora o wszelkich dostrzeżonych na terenie placówki zdarzeniach noszących znamiona przestępstwa lub stanowiących zagrożenie dla zdrowia i życia wychowanków, 
5)zapewnienie dzieciom bezpiecznego powrotu do domu, przez kontrolowanie, czy dzieci odbierane są zgodnie z oświadczeniami rodziców przez osoby upoważnione, pełnoletnie i trzeźwe, szczególnie w przypadku zgłoszenia zastrzeżeń przez dyżurującego pracownika obsługi.
 
2.Zadaniem nauczyciela jest także :
1)troska o pomoce dydaktyczne i majątek przedszkola, odpowiedzialność materialna za powierzony sprzęt i pomoce naukowe, 
2)poddawanie się okresowym badaniom lekarskim dokumentowanym odpowiednim świadectwem lekarskim,
3)przestrzeganie przepisów BHP, przeciwpożarowych i przepisów obrony cywilnej, uczestniczenie w szkoleniach,
4)prowadzenie innych zajęć organizacyjno - wychowawczych wynikających z organizacji pracy przedszkola.
 
3.Nauczyciel zobowiązany jest do wykonywania innych czynności w ramach swoich kwalifikacji zleconych przez przełożonego.
 
 
§ 54
 
1.Odpowiedzialności dyscyplinarnej, za uchybienia godności zawodu nauczyciela lub obowiązkom określonym w art. 6 KN, podlegają wszyscy nauczyciele.

2.W celu potwierdzenia spełniania warunku niekaralności, nauczyciel, przed nawiązaniem stosunku pracy, jest obowiązany przedstawić dyrektorowi przedszkola zaświadczenie z Krajowego Rejestru Karnego.
 
 
§ 55
 
1.W przedszkolu w zależności od potrzeb zatrudnia się kadrę pedagogiczną specjalistyczną w celu współorganizowania kształcenia.
 
2.Szczegółowe zadania nauczycieli i innej kadry pedagogicznej określa dyrektor przedszkola.
 
3.W grupie najmłodszej zatrudnia się pomoc nauczyciela.
 
 
§ 56
 
PRAWA I OBOWIĄZKI NAUCZYCIELI
 
PRAWA:
 
1.Nauczyciele mają prawo do:
1)szacunku ze strony wszystkich osób, zarówno dorosłych jak i wychowanków,
2)wolności głoszenia własnych poglądów, nie naruszających godności innych ludzi,
3)współdecydowania o wyborze programów wychowania przedszkolnego, swobody wyboru metod realizacji programu,
4)jawnej i umotywowanej oceny własnej pracy,
5)korzystania w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora, Rady Pedagogicznej, wyspecjalizowanych placówek i instytucji naukowo – oświatowych,
6)stałego rozwoju, wsparcia w zakresie doskonalenia zawodowego.
 
OBOWIĄZKI:
 
2.Nauczyciele mają obowiązek:
1)traktowania wychowanków z szacunkiem, życzliwością i sympatią,
2)dbania o bezpieczeństwo dzieci w czasie pobytu w przedszkolu i poza budynkiem przedszkola,
3)stosowania się w swojej pracy dydaktycznej do wymagań przyjętych w programach wychowania przedszkolnego,
4)udzielania rodzicom wychowanków informacji o postępach ich dzieci, wspomagania ich w działalności wychowawczej,
5)udziału w zebraniach Rady Pedagogicznej,
6)współdziałania z rodzicami w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określania drogi jego indywidualnego rozwoju.
 
 
§ 57 
 
INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA:
 
1.Szczegółowe zadania pracowników przedszkola określają odrębne przepisy.
 
2.Pracownicy obsługi przedszkola współpracując z nauczycielami, w sposób szczególny dbają o bezpieczeństwo dzieci przebywających na placówce, zwracając uwagę przede wszystkim na:
1)sprawność i bezpieczeństwo sprzętów i urządzeń wewnątrz i na zewnątrz przedszkola;
2)sprawują wspólnie z nauczycielem opieki nad dziećmi na sali zajęć, podczas zabaw na terenie ogrodu, podczas spacerów i wycieczek;
3)przejawiają wzmożoną czujność w zakresie wydawania dzieci rodzicom i opiekunom zgodnie z obowiązującymi zasadami;
4)kontrolę osób postronnych wchodzących na teren przedszkola, którzy powinni podać cel pobytu na terenie placówki oraz zostać skierowani do dyrektora przedszkola.
 
 
§ 58 
 
Zadania logopedy:
 
1.diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu określania poziomu komunikacji językowej i poprawności artykulacyjnej mowy wychowanków;
 
2.opracowanie programu terapii i prowadzenie korekcji wad wymowy;
 
3.zapewnianie opieki logopedycznej oraz porad i konsultacji dla rodziców w zakresie stymulacji rozwoju mowy;
 
4.podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej poprzez ćwiczenia aparatu artykulacyjnego, oddechowego i fonacyjnego;
 
5.wspieranie nauczycieli, i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
 
6.gromadzenie pomocy niezbędnych do prowadzenia terapii;
 
7.dokumentowanie podejmowanych zabiegów terapeutyczno - korekcyjnych (karty badań, dziennik zajęć).
 
 
§ 59
 
Zadania terapeuty pedagogicznego:
 
1.prowadzenie badań i działań diagnostycznych dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się;
 
2.prowadzenie zajęć korekcyjno - kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
 
3.podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających niepowodzeniom edukacyjnym wychowanków, we współpracy z ich  rodzicami;
 
4.wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno- pedagogicznej.
 
 
§ 60 
 
1.Intendent wykonuje pracę związaną z całością spraw administracyjno -gospodarczych w przedszkolu. 
 
2.Do zadań intendenta w szczególności należy:
1)zaopatrzenie w żywność, sprzęt i środki czystości,
2)nadzorowanie sporządzania posiłków i przydzielania porcji żywieniowych dzieciom i personelowi,
3)sporządzanie jadłospisów, 
4)prowadzenie magazynów i dokumentacji magazynowej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
5)dbałość o powierzony sprzęt, jego stan oraz legalizację wag i odważników
6)wdrażanie i monitorowanie funkcjonowania systemu HCCP.
 
 
§ 61
 
Kucharz obowiązany jest:
 
1.przyrządzać punktualnie zdrowe i higieniczne posiłki;
 
2.przyjmować z magazynu i kwitować ich odbiór w raportach żywieniowych oraz dbać o ich racjonalne zużycie;
 
3.prowadzić magazyn podręczny;
 
4.przygotować codziennie próby żywieniowe;
 
5.odpowiadać za stan i użyteczność powierzonego sprzętu kuchennego i dbać o jego czystość;
 
6.brać udział w układaniu jadłospisów;
 
7.monitorować funkcjonowanie kuchni zgodnie z systemem HCCP.
 
 
§ 62
 
Pomoc kucharki zobowiązana jest:
 
1.pomagać kucharzowi przy sporządzaniu posiłków,
 
2.utrzymywać w czystości i sprawności sprzęt, kuchnię i naczynia kuchenne,
 
3.wykonywać inne zlecone czynności związane z funkcjonowaniem kuchni i żywieniem
 
 
§ 63
 
Woźna obowiązana jest:
 
1.utrzymać czystość w sali zajęć, łazience, pomieszczeniu na pomoce dydaktyczne oraz innych ogólnych pomieszczeniach przedszkola, zgodnie z przydziałem na bieżący rok szkolny;
 
2.nakrywać do stołów, znosić naczynia do zmywalni;
 
3.wykonywać polecenia nauczycielki związane z opieką nad dziećmi, a w szczególności wychodzić na spacery i plac przedszkolny wraz z dziećmi i nauczycielem;
 
4.zabezpieczać pomieszczenia oraz cały budynek przedszkolny przed włamaniem;
 
5.nadzorować schodzenie się i rozchodzenie dzieci.
 
 
§ 64
 
Pomoc nauczyciela przedszkola obowiązana jest:
 
1.spełniać czynności opiekuńczo - obsługowe względem dzieci;
 
2.wykonywać czynności polecone przez nauczyciela dotyczące opieki nad dziećmi;
 
3.pomocy w przygotowaniu i organizowaniu zajęć;
 
4.utrzymywać czystość w pomieszczeniach;
 
5.w razie zatrudnienia w grupie gdzie uczęszczają dzieci niepełnosprawne roztaczać nad nimi opiekę, a w szczególności dbać o ich bezpieczeństwo. 
 
 
§ 65
 
Konserwator przedszkola:
 
1.dba o ład i porządek w budynku oraz na terenie całego obiektu;
 
2.systematycznie kontroluje uszkodzenia, sprzęt wewnątrz przedszkola i stan urządzeń ogrodowych, w razie uszkodzeń samodzielnie naprawia w/w sprzęty lub zgłasza dyrektorowi konieczność zastosowania specjalistycznych napraw, przez osoby do tychże uprawnione;
 
3.dba o estetyczny wygląd ogrodu przedszkolnego, stan chodników w obrębie placówki, zwłaszcza w okresie zimowym.
 





 
 
Copyright © 2013-23 przedszkole56.edu.pl || Wszelkie prawa zastrzeżone.                   Powered by Grupa VSC